Denza landt in Europa: BYD's aanval op premiummerken

Zeker vier modellen voor Europa

Denza Z9 GT

Eindelijk weten we meer over wat Denza in Europa gaat uitspoken. Het premiummerk van het Chinese BYD brengt onder meer de knotsgekke en ruim 1.000 pk sterke D9 GT in Europa op de markt, maar daar blijft het zeker niet bij.

BYD's Denza heeft al jaren de ambitie om zijn automobiele waren ook in Europa op de markt te brengen. Nu zet het merk eindelijk officieel voet op Europese bodem. Denza is net als YangWang een premiummerk van het Chinese BYD. Zoals AutoWeek onlangs voorspelde brengt Denza de machtige Z9 GT naar ons deel van de wereld. De Denza Z9 GT is een shooting brake-achtige variant van een sedan, de Z9. Met het tweetal lijkt Denza het vizier te richten op auto's als de Porsche Taycan en de Taycan Sport Turismo. De Denza Z9 GT bestaat in China al als 965 pk sterke EV met 100-kWh LFP-accu, maar er bestaat ook een 870 pk sterke plug-in hybride variant van. Die komen allebei onze kant op. Al in oktober wordt de D9 hier officieel op de markt gebracht.

De Denza Z9 is er in ieder geval in China straks ook als sedan.

Het blijft niet bij de 5,2 meter lange Denza D9 (GT). Later krijgt hij namelijk gezelschap van de B5, de B8 en de D9. De Denza B5 bestaat in thuisland China al als Fangchengbao 5. Dat is een 4,89 meter lange ruig ogende SUV met een plug-in hybride aandrijflijn. Hij heeft drie elektromotoren, een systeemvermogen van 687 pk en beschikt over een 31,8-kWh LFP-accu. De verbrandingsmotor is – net als bij de plug-in hybride Z9 – een geblazen 1.5 viercilinder benzinemotor met turbo. De Denza B8 bestaat in China ook al als model van BYD's Fangchengbao: de 8. De 5,2 meter lange Fangchengbao 8 is net als de kleinere 5 een machtige plug-in hybride SUV. Hij is 748 pk sterk, heeft drie elektromotoren en beschikt over een 36,8-kWh accu.

Nóg een nieuwkomer van Denza is de D9. Day is een grote MPV met schuifdeuren die in het segment valt van hier niet leverbare auto's als de Toyota Alphard/Vellfire. Een groot verschil: de Denza D9 heeft een elektrische aandrijflijn, al is hij er – in China – ook met plug-in hybride hardware.

Denza

Voor Europa is Denza nieuw, maar het merk zelf is dat niet bepaald. Denza werd in 2010 door BYD en Daimler samen uit de grond gestampt. Aanvankelijk hadden die twee bedrijven elk 50 procent van de Denza-aandelen in handen, maar Daimler verkleinde zijn aandeel in 2021 naar 10 procent. In de tweede helft van 2024 stapte Daimler echter uit het samenwerkingsverband. Sindsdien is Denza volledig in handen van BYD.

De 400 was de eerste auto van Denza. Een kruising tussen een elektrische B-klasse en ... een sedan.

Dik tien jaar geleden lanceerde Denza in China zijn eerste model: een in zijn eerste levensjaar simpelweg Denza EV geheten en in 2014 tot 400 omgedoopte, eigenaardige EV. Die Denza 400 werd in 2017 vernieuwd en ging vervolgens als 500 door het leven. De 400/500 deelde zijn platform met de toen actuele Mercedes-Benz B-klasse.

PRIVATE LEASE BYD

Lezersreacties (77)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.