Definitief: de Mercedes-Benz R-klasse

Mercedes-Benz R-klasse
Mercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasse
Mercedes geeft de eerste officiële informatie vrij over de R-klasse. Er zijn al vele berichten geweest over de R-klasse Vision; de concept car van deze kruising tussen een sedan, combi, SUV, mpv.
Mercedes geeft de eerste officiële informatie vrij over de R-klasse. Er zijn al vele berichten geweest over de R-klasse Vision; de concept car van deze kruising tussen een sedan, combi, SUV, mpv.
De eerste concept car van de R-klasse werd in 2002 aan het publiek getoond. Volgens Mercedes is er sprake van een geheel nieuw voertuigconcept. "Het model verenigt de voordelen van bekende autocategorieën zoals de sportieve sedan, combi, mpv en SUV." Mercedes noemt zijn creatie Sport Grand Tourer.
De R-klasse is 5,15 meter lang. De auto heeft 3 zitrijen. Door de forse lengte van de auto hebben de maximaal 6 inzittenden voldoende beenruimte. Mercedes-Benz claimt dat de hoofd- en schouderuimte eveneens andere auto's overtreft. Alle 6 de inzittenden hebben een individuele zetel.
Bijzonder in de R-klasse is de Thermatic airconditioning. Die heeft 2 zones, met standaard bediening achterin. Tegen een meerprijs is de multi-zone Thermatronic leverbaar: daarbij kan ook de derde zitrij worden voorzien van een aparte airco.
De motorvermogens variëren van 224 tot 306 pk. De krachtigste is de R 500, die in 6,9 seconden van 0 naar 100 sprint en een topsnelheid heeft van 240 km/u. De R 350 kan in 8,3 seconden van 0 naar 100 en haalt een top van 230 km/u. Standaard zijn alle motoren gekoppeld aan de 7-traps G-Tronic automaat. Er is geen transmissiehandel op de middenconsole: de bestuurder kan de versnellingen vanaf het stuur bedienen.
Tot de standaarduitrusting van de R-klasse behoort verder onder meer 4-wielaandrijving, tracteicontrole, ESP en een luchtgeveerde achteras. Tot de opties op de R-klasse behoort een adaptief dempingsysteem, dat op slechte wegen zorgt dat de auto 5 cm omhoog kan worden gebracht. Bij snelheden boven de 120 km/u zakt de R-klasse automatisch 2 cm.
De R-klasse beleeft zijn debuut op de New York Auto Show. In de herfst van 2005 maakt hij zijn opwachting in de VS. De Europese introductie is begin 2006.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.