AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Deelautomarkt is booming
Een auto die je deelt met bijvoorbeeld je buurman. Niet altijd even handig, maar het is natuurlijk lang niet zo duur als een eigen auto. Volgens verwachtingen groeit de markt dit jaar tussen de vijftig en zestig procent.
Gisteren was Scott Griffith, directeur van het Amerikaanse Zipcar, in Nederland. Zijn bedrijf wil gaan uitbreiden in Europa. De grootste deelautofirma ter wereld is van plan in een periode van drie tot vijf jaar in minstens twaalf Europese steden actief te worden. Dat meldt de krant De Pers. In die periode wil Zipcar groeien van 225.000 leden naar een half miljoen. In Nederland krijgen ze concurrentie van zes andere deelautobedrijven. Die denken dat Zipcar het moeilijk krijgt een plekje in de markt te veroveren. Voor de klanten is meer concurrentie prima. Het helpt de prijzen laag te houden.
De TU Delft heeft onderzoek gedaan naar hoe mensen hun deelauto gebruiken. 72 procent maakt minder kilometers dan in een eigen auto. De auto wordt selectiever gebruikt en blijft vaak staan voor korte afstanden. Wat het delen van een auto zo aantrekkelijk maakt is het kostenplaatje. Zaken als afschrijving, onderhoud en verzekering kunnen allemaal gedeeld worden. Daarnaast geven deelautogebruikers natuurlijk de stijgende brandstofprijzen op als reden om mee te doen aan zo'n project.
Plaats een reactie
Lees ook
Nieuws
Mitsubishi Eclipse Cross: ook deze elektrische SUV is een Renault
Freek hing motor Honda Civic Type R in zijn Toyota MR2 en schroefde er turbo op - Kloppend Hart
Nieuws
Elektrische Volkswagen ID Touareg op komst, eerste op SSP-basis
Nieuws
Dacia Duster Pick-Up: praktisch met kleine open laadbak
Nieuws