Zo wild waren de jaren nul bij Volkswagen: Phaeton en Beetle RSi

En nog veel meer natuurlijk

Volkswagen Phaeton

We trapten vorige week de 'wilde jaren nul' al af met een dubbelportret van de Renault Clio V6 en de Avantime. Ook andere volumemerken sprongen aan het begin van dit decennium uit de band. Volkswagen bijvoorbeeld, dat nogal megalomaan dacht. Een duo dat we er van dit merk graag uitlichten, zijn de Phaeton en de Beetle RSi.

Het is dat we er per merk maar twee uitlichten, want behalve de Phaeton en de Beetle RSi hadden we nog veel uitwassen van Volkswagen kunnen benoemen. Een limousine van Volkswagen? Een opgeblazen New Beetle met een heuse zescilinder en een circuit-outfit? In de jaren nul kijken we er bijna niet meer van op!

Het kan allemaal bij Volkswagen: een Passat met achtcilinder, met een speciale krachtbron met W-vormige cilinderopzet die alleen in de middenklasser wordt toegepast, en een heuse fullsize SUV als neef van de Porsche Cayenne waarmee Volkswagen aan de top opereert. Die Touareg is een bloedserieuze auto, die verder niets te maken heeft met de gekkigheid die we in deze serie aan bod laten komen, maar het geeft wel aan wat er allemaal kan bij Volkswagen. Piëch loopt als hoogste baas van Volkswagen over van de ambities en de technisch zeer ontwikkelde Porsche-telg (zijn moeder was een Porsche) ziet ook kansen voor Volkswagen in het segment van de limousines. De Phaeton moet concurreren met de Mercedes-Benz S-klasse, de BMW 7-serie en andere gevestigde namen. Dat het merk Audi zich net met een A8 tussen de elite heeft genesteld, vormt geen belemmering. Dat Bentley is overgenomen en het concern met meerdere merken in de top van de autowereld opereert, staat de Phaeton niet in de weg. Wel deelt de über-Volkswagen componenten met de nieuwe instap-Bentley uit die periode, de Continental-reeks.

 

De Phaeton is een technische hoogmis, met zijn W12-motor die is opgebouwd uit twee VR6-krachtbronnen, vierwielaandrijving en omdat ook diesels nog booming zijn, moet er een V10 TDI komen. Beide megalomane motoren vinden ook hun weg naar de Touareg. De Phaeton is als hij op de markt komt ook echt een indrukwekkende auto, die zijn mannetje staat tussen de S-klasses en dergelijke. Zijn grootste struikelblok is dat enorme Volkswagen-logo: verre van volks, zo’n Phaeton. De SUV Touareg heeft daar minder last van. SUV’s van dat formaat zijn razend populair en blijkbaar doet een dure Volkswagen het in een opkomend segment beter dan in de traditionele klasse van de limousine. Dat is toch een ander publiek!

New Beetle RSi voorloper Golf R32

De Volkswagen New Beetle is al een succes voordat hij in de Europese showrooms staat. In de VS zijn ze er eind jaren negentig meteen idolaat van en handige jongens importeren al voordat de retro-Kever in de showrooms staat exemplaren vanuit Noord-Amerika. Als de New Beetle in de oude wereld officieel in de prijslijsten staat, is het allerheetste er al van af. Toch weerhoudt dat Volkswagen er niet van een ultrahete variant te ontwikkelen. De RSi is een soort race-Kever, met andere bumpers en een enorme achterspoiler. Een 3,2-liter VR6 en 4Motion-vierwielaandrijving maken het een ware attractie. De aandrijflijn is afgeleid van de topversie van de Golf IV, de 2.8 V6 4Motion (de aanduiding R in de V-motor met een blokhoek van vijftien graden gebruikt het merk al niet meer) en de Beetle RSi is, naar later zou blijken, een vingeroefening voor de eerste Golf R32. De Beetle RSi staat maar een jaar in de prijslijst en is krankzinnig duur: meer dan 100.000 euro voor een speeltje dat weliswaar 224 pk levert en daarmee voor die tijd echt rap is, maar tweeënhalf keer de prijs van de heetste hatchbacks van dat moment is toch wat te gortig.

De Golf R32 die in 2002 verschijnt, kost minder dan de helft en heeft ook nog eens 240 pk uit diezelfde aandrijfljn. Leuk dat Volkswagen het heeft gedaan met de New Beetle, dat zeker, maar eigenlijk heeft de RSi geen enkele link met vroegere Kevers. Daar verschenen wel eens opgefruite versies van, zoals de Gelb Schwarzer Renner, maar zo extreem aangepast waren die ook weer niet. Ach, het past bij het ongebreidelde enthousiasme waarmee de merken de nieuwe eeuw in gaan. Niets is in die periode te gek. Er is zelfs nog één prototype als cabriolet gebouwd.

Volkswagen New Beetle RSi Cabriolet - eenmalig prototype

Aan keus uit motoren hebben ‘normale’ New Beetle-kopers in die jaren overigens geen gebrek. Ook de vijfcilinder (een V5) en de bejubelde 1.8-turbomotor vinden hun weg naar de funcar op basis van de vierde generatie Golf. Zulke exemplaren kun je nu nog vinden, maar een RSi is een ander verhaal. Er zijn slechts 250 exemplaren op kenteken gezet en daarmee is de boender-Beetle een heel exclusieve youngtimer, die heel zelden opduikt bij aanbieders van bijzondere klassiekers en youngtimers. Echt een collector’s item dus! Dat geldt dan weer niet voor de Phaeton. Die vind je nu voor bedragen van ver onder de €10.000. Voor een exclusieve New Beetle RSi moet je nu nog €70.000 neertellen.

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.