AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
48

Treurige terugblik

De Vluchtstrook: Infiniti in Europa

Infiniti G37 S Infiniti G37 Cabrio GT Premium Infiniti G37 Cabrio GT Premium Infiniti FX 30d S Infiniti EX 37 GT Infiniti EX37 Infiniti M37 Infiniti M37 Infiniti M37 Infiniti Q50 Infiniti Q50 Infiniti Q50 Infiniti Q60 Infiniti Q60 Infiniti Q60 Infiniti Q30 1.6 TCT Premium Infiniti Q30 1.6 TCT Premium Infiniti Q30 1.6 TCT Premium Infiniti QX30 Infiniti QX30
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Autonieuws
12 januari 2020 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

De Vluchtstrook:

 In ‘De Vluchtstrook’ behandelen we onderwerpen die net of geheel niet thuishoren op de hoofdrijbaan van de nieuws-snelweg. Allerlei curieuze of simpelweg interessante zaken uit de autowereld komen aan bod.

Over enkele maanden verdwijnt Infiniti definitief van de (West-)Europese markt. Een uitstekende aanleiding om vast terug te blikken op de modellen die hier gedurende de korte carrière van het merk leverbaar zijn geweest. Daar zitten nu al opvallend veel vergeten exemplaren bij.

Infiniti, het luxemerk van Nissan, bestaat net als Toyota’s Lexus al sinds 1989. Hoewel Infiniti zeker in de VS best wel wat succes heeft gekend, is het toch opvallend dat het merk nooit uit de schaduw van Lexus heeft kunnen stappen. In Europa is dat helemaal nooit gelukt, al was het maar omdat het merk er simpelweg de tijd niet voor had.

In 2007 werd aangekondigd dat het aanvankelijk vooral op de Amerikaanse markt gerichte Infiniti in 2008 de oversteek naar de Oude Wereld zou maken. Een echte onbekende was het merk hier toen evengoed al niet meer, vooral dankzij de eerste generatie van de FX. Die middelgrote SUV is nooit officieel in Europa geleverd, maar wist via de grijze import toch geregeld zijn weg naar Europa te vinden. Ook in Nederland is deze auto, als zescilinder FX 35 en achtcilinder FX 45, geen echte zeldzaamheid. Dat de FX hier relatief populair was, is niet zo gek. Met zijn lange neus, dikke kont en wulpse flanken is het nog steeds een indrukwekkende auto om te zien. Het is een SUV die sportief én sierlijk oogt, voorwaar geen makkelijke combinatie.

Infiniti FX
De eerste FX

Toen Infiniti in 2008 een officiële importeur en echte dealers kreeg, was de FX weer van de partij. Daarbij ging het om de tweede generatie van het model. Door zijn wat drukke neus is die wat minder makkelijk verteerbaar dan het origineel, maar een opvallende verschijning was ook deze FX. Infiniti maakte zich er bovendien niet al te makkelijk vanaf, maar besloot de auto speciaal voor Europa ook met dieselmotoren uit te rusten.

De eerste officieel gevoerde FX kreeg bovendien gezelschap van een kleiner model, de EX. In theorie een goede zet voor de Europese markt, maar in de praktijk is X3-concurrent EX een regelrechte zeldzaamheid. Maak gerust een foto als je er een ziet, want tussen 2009 en 2013 zijn er volgens onze gegevens niet meer dan 21 verkocht.

Infiniti EX37 EX

Infiniti EX

De Infiniti G37 was iets populairder, maar met 49 exemplaren nog altijd een muurbloempje. De ‘G’ was Infiniti’s 3-serie concurrent en had in theorie voldoende kwaliteiten in huis. Zijn sierlijke koets mag er nog altijd zijn, met minimaal 300 pk was er aan vermogen geen gebrek en de kracht ging bovendien naar de enige juiste as: de achterste. Ook was de G37 er niet alleen als sedan, maar ook als coupé én cabriolet, een exemplaar met een destijds erg modieus driedelig klapdak. Het mocht allemaal niet baten.

Een luxemerk kan natuurlijk niet zonder toplimousine. Infiniti’s grote sedan ging aanvankelijk door het leven als M en kreeg als M37 een benzine en als M30d een exemplaar op diesel mee. Vanaf 2011 was er zelfs een hybride, de M35h. Met 365 pk is de daarin gemonteerde aandrijflijn ronduit indrukwekkend.

Infiniti M37

Infiniti M37

Misschien was het Infiniti anders vergaan als het een andere namenstrategie had gekozen. Met een ogenschijnlijk lukraak gekozen letter of lettercombinatie als typeaanduiding was het gamma van Infiniti vanaf het begin wat ondoorgrondelijk, maar in 2013 werd het er niet beter op. Toen besloten de hoge heren namelijk dat het tijd was om het hele gamma van een nieuwe naam te voorzien, een naam die moest beginnen met een ‘Q’. De FX werd de QX70, de EX de QX50 en de M de Q70.

De enige auto die met de naamsverandering ook echt veranderde, was de G. Om op te vallen in het premiumsegment is veel nodig. Een gelikt uiterlijk is niet genoeg, want ook innovatie, goede rij-eigenschappen, kracht en innovatie horen erbij. G37-opvolger Q50 had het allemaal. Een gelikte koets, moderne motoren, zeventraps automaten, achterwielaandrijving en een modern interieur vormden een uitstekend begin. Omdat elektrificatie ook in 2013 al een thema was, verscheen de Q50 bovendien als S Hybrid. Die combineerde zijn elektromotor met een krachtige V6 en veegde met 364 pk de vloer aan met een concurrent als de BMW 3-serie in Active Hybrid-trim. Innovatie was er ook in de vorm van het steer-by-wire-systeem, een heuse primeur.

Met 129 verkochte exemplaren groeide de Q50 uit tot de op één na succesvolste auto in de Europese geschiedenis van het merk, maar op de grote schaal der dingen is ook deze auto veel te exclusief. Dat geldt nog meer voor z’n coupé-broer, de opvallend gelijnde Q60.

Het hoogtepunt van de Europese Infiniti-carrière is zonder twijfel de Q30. De compacte cross-over werd speciaal voor de Europese markt ontwikkeld en vond hier ook daadwerkelijk meer kopers dan zijn merkgenoten. De Q30 werd in 2015 gepresenteerd. De auto is gebaseerd op de Mercedes-Benz GLA, maar schreeuwt dat zeker niet van de daken. Het model kreeg een compleet eigen koets aangemeten, waarbij de opmerkelijke C-stijl en stevig gewelfde flank voor een fijn eigen gezicht zorgden. Ook het interieur is grotendeels Infiniti, al zijn onder meer de raamknoppen en sleutel wel van Mercedes afkomstig. Opnieuw stak een vreemde naam de kop op. Naast de reguliere Q30 was er namelijk ook een QX30, een met het blote oog nauwelijks van de Q30 te onderscheiden ‘ruigere’ versie.

Op 31 maart is het pas écht over voor Infiniti in Europa, maar de importeur lijkt daar nu al op vooruit te lopen. Wie nu Infiniti.nl bezoekt, wordt getrakteerd op ongetwijfeld zeer aantrekkelijke occasions. Ook belooft het merk dat het ook na maart Infiniti-rijders blijft ondersteunen met garantie, onderhoud en reparaties. Dat is hoogstwaarschijnlijk de enige activiteit die we nog van het merk gaan zien, tenzij de grijze import-branche wederom met Infiniti aan de haal gaat.

Infiniti De Vluchtstrook

Uitgelicht aanbod

    1.6t 122pk Premium Tech / Leer / Navi / Led / Bose

    Infiniti Q30 1.6t 122pk Premium Tech / Leer / Navi / Led / Bose

    • 2016
    • 94.736 km

    € 16.490

    1.6t 156pk FWD DCT Premium Tech

    Infiniti Q30 1.6t 156pk FWD DCT Premium Tech

    • 2019
    • 9.915 km

    € 32.490

    1.6t 156pk FWD DCT Premium Tech Gallery White

    Infiniti Q30 1.6t 156pk FWD DCT Premium Tech Gallery White

    • 2016
    • 47.459 km

    € 24.195

Meer Infiniti occasions

Lezersreacties (48) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Infiniti specificaties
  • Infiniti occasions
  • Infiniti video's
Advies en informatie
  • Infiniti tests
  • Infiniti gebruikersreviews
  • Infiniti index
PREMIUM
DS 4 - Infinti Q30 - Lexus CT

DS 4 - Infinti Q30 - Lexus CT

Ben je op zoek naar een compacte premiumauto, maar biedt je non-conformistische leefstijl geen...

Lees meer
Mini Countryman vs. Infiniti Q30 - Dubbeltest

Mini Countryman vs. Infiniti Q30 - Dubbeltest

28

De Mini Countryman is een geijkte keuze voor degenen die zoeken in het segment van de compacte...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Dít is de nieuwe Infiniti QX55

    Dít is de nieuwe Infiniti QX55

    6
    • 18 november 2020
  • Autonieuws
    Infiniti doet met QX80 Rebelle mee aan 'vrouwenrally'

    Infiniti doet met QX80 Rebelle mee aan...

    4
    • 8 oktober 2020
  • Autonieuws
    Infiniti QX60 strekt de benen

    Infiniti QX60 strekt de benen

    3
    • 6 oktober 2020
  • Autonieuws
    Infiniti QX60 Monograph is zevenzits kristallen bol

    Infiniti QX60 Monograph is zevenzits kristallen...

    12
    • 25 september 2020
  • Autonieuws
    Infiniti QX60 Monograph aangekondigd

    Infiniti QX60 Monograph aangekondigd

    • 9 september 2020
  • Autonieuws
    Infiniti QX55 in beeld

    Infiniti QX55 in beeld

    8
    • 5 augustus 2020
  • PREMIUM
    DS 4 - Infinti Q30 - Lexus CT

    DS 4 - Infinti Q30 - Lexus CT

    • 25 februari 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Dít is de nieuwe Infiniti QX55

    Dít is de nieuwe Infiniti QX55

    6
    • 18 november 2020
  • Autonieuws
    Infiniti doet met QX80 Rebelle mee aan 'vrouwenrally'

    Infiniti doet met QX80 Rebelle mee aan...

    4
    • 8 oktober 2020
  • Autonieuws
    Infiniti QX60 strekt de benen

    Infiniti QX60 strekt de benen

    3
    • 6 oktober 2020
  • Autonieuws
    Infiniti QX60 Monograph is zevenzits kristallen bol

    Infiniti QX60 Monograph is zevenzits kristallen...

    12
    • 25 september 2020
  • Autonieuws
    Infiniti QX60 Monograph aangekondigd

    Infiniti QX60 Monograph aangekondigd

    • 9 september 2020
  • Autonieuws
    Infiniti QX55 in beeld

    Infiniti QX55 in beeld

    8
    • 5 augustus 2020
  • PREMIUM
    DS 4 - Infinti Q30 - Lexus CT

    DS 4 - Infinti Q30 - Lexus CT

    • 25 februari 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep