De Vluchtstrook: Europese testcircuits

Pijnbanken van de auto-industrie

De Vluchtstrook testcircuits
De Vluchtstrook testcircuitsDe Vluchtstrook testcircuitsDe Vluchtstrook testcircuitsDe Vluchtstrook testcircuitsDe Vluchtstrook testcircuitsDe Vluchtstrook testcircuitsDe Vluchtstrook testcircuitsDe Vluchtstrook testcircuitsDe Vluchtstrook testcircuitsDe Vluchtstrook testcircuitsDe Vluchtstrook testcircuits

Regelmatig zien we op de openbare weg nieuwe, nog te onthullen modellen voorbij komen, meestal voorzien van een dikke camouflerende verpakking. Fabrikanten verrichten echter ook een groot deel van het testwerk op testcircuits. In deze editie van De Vluchtstrook passeren zes Europese testlocaties de revue.

1. Nardó Technical Center

De 'Pista di prova di Nardò della Fiat' opende in 1975 zijn deuren. De ring is bedoeld voor tests op hoge snelheid en heeft een lengte van 12,6 kilometer. Binnen de ring ligt nog een apart circuit van 6,2 kilometer om het weggedrag van auto's verder op de proef te kunnen stellen. In 1999 neemt het bedrijf Prototipo het circuit over, waarna het uiteindelijk in 2012 in handen van Porsche komt. Volgens Porsche is het grootste voordeel van Nardo dat er dankzij het milde klimaat het hele jaar door kan worden getest. Op het circuit is een aantal opmerkelijke records gevestigd. Zo weet de Mercedes-Benz C111-IV in 1979 als eerste auto de magische grens van 400 km/h te doorbreken. Het rondje van 12,6 kilometer duurt opeens nog maar 1 minuut en 57 seconden. Volkswagen vestigt in 1980 het snelheidsrecord voor diesels met de ARVW, die in staat blijkt om de 362 km/h aan te tikken. Naast de snelheidsrecords is Nardo ook belangrijk voor langeafstandstests. Een recent voorbeeld hiervan is een test met de Taycan: in 24 uur tijd legt de EV bijna 3.500 kilometer af.

2. Ehra-Lessien

Ehra-Lessien is een betrekkelijk nietszeggend plaatsje in Duitsland met krap 2.000 inwoners. Toch is het tijdens de Koude Oorlog een handige locatie voor Volkswagen om een testcircuit te bouwen omdat er een no-fly zone van kracht is. Daardoor kkunnen prototypes beter verhuld blijven. Het terrein bestaat uit meerdere proefopstellingen met een totale asfaltlengte van 96 kilometer. Het testcircuit is echter het meest bekend vanwege zijn 8,7 kilometer lange rechte stuk, waar Bugatti haar snelheidsrecords met eerst de Veyron en later de Chiron heeft kunnen realiseren. De 1.600 pk sterke Chiron Sport heeft onlangs met 490 km/h de hoogste snelheid weten te klokken.

3. Millbrook Proving Ground

Fanatieke kijkers van het Top Gear van weleer zullen deze plek vast eens voorbij hebben zien komen. De Millbrook Proving Ground, in de jaren '60 gebouwd door GM-dochterbedrijf Bedford, wordt gebruikt in in totaal vijf afleveringen. Ook wordt het testcircuit gebruikt bij opnames van de Bondfilm 'Casino Royale', waarin de DBS van de geheim agent meerdere malen over de kop vliegt. Tot 2013 is het testcircuit eigendom van GM en wordt de faciliteit met name gebruikt voor het testen van Vauxhalls. Inmiddels is het onder de huidige eigenaar ook opengesteld voor andere autofabrikanten. Millbrook bevat meer dan 50 kilometer aan gevarieerde wegsituaties, waaronder een hogesnelheidsring en de zogeheten 'Belgian Pavé', een weg vol met kasseien om de ophanging mee te kunnen testen.

4. Nürburgring Nordschleife

De Nürburgring Nordschleife, wie kent hem niet? In tegenstelling tot de vorige testcircuits is de ruim 20 kilometer lange 'Groene Hel' vrij toegankelijk voor publiek. Op testdagen kan er niet gereden worden, maar zijn er wel genoeg mogelijkheden om langs de baan te kijken naar wat er allemaal voorbij komt. Vaak komen de 'spyshots' van nieuwe modellen dan ook hier vandaan. De Nürburgring kent een rijke historie: al in 1925 begint men met de bouw van het circuit, dat uiteindelijk in 1927 klaar is voor gebuik. In 1971 wordt het circuit nog eens grondig verbouwd om te kunnen voldoen aan de veiligheidseisen van de Formule 1. Het parcours staat met name bekend om zijn hoogteverschillen: het verschil tussen het hoogste en laagste punt bedraagt maar liefst 300 meter. Dat, en de vele bochten met het niet altijd even snaarstrakke asfalt, maakt het voor fabrikanten tot een geschikte locatie om het weggedrag van hun auto's op de proef te stellen.

5. Circuito di Balocco

Een ander oud testcircuit is het Centro Sperimentale Balocco, dat Alfa Romeo in 1962 aanlegt. Vandaag de dag is het eigendom van moederbedrijf Stellantis (FCA). Balocco bestaat uit meerdere circuits, waarvan het hoofdcircuit 5,6 kilometer lang is. Voor een aantal bochten laten de bouwers zich inspireren door de F1-circuits die begin jaren 60 op de kalender staan. De toenmalige 'Curva Grande' van Monza en de Hugenholtzbocht van Zandvoort zijn er bijvoorbeeld in verwerkt. Naast dit hoofdcircuit komen later onder meer een hogesnelheidsring van 7,8 kilometer en de zogeheten Langhe-route, die met een lengte van 22 kilometer ook behoorlijk lang is. Balocco is vandaag de dag nog steeds een van de belangrijkste testcentra voor Stellantis. Ook worden er vaak introducties en andere promo-evenementen op het circuit gehouden.

6. Fiorano

Een circuit in de achtertuin, welke autoliefhebber wil dat nu niet? Voor Enzo Ferrari komt die droom in 1972 uit met de bouw van Fiorano, het testcircuit van Ferrari. Tot aan zijn dood in 1988 zit de oude baas in zijn huis of naast de baan het testwerk van de Formule 1-auto's te observeren. Anno 2021 gebruikt Ferrari het circuit nog steeds om zowel haar straatauto's als Formule 1-bolides op de proef te stellen. Fiorano is een meetlat voor alle nieuwe Ferrari's. De SF90 Stradale is momenteel de recordhouder bij de straatauto's met een rondetijd van 1:19, zeven tienden sneller dan de LaFerrari in 2015. Het absolute ronderecord is nog steeds in handen van Michael Schumacher, die in zijn F2004 een tijd van 55,999 seconden op de chronometers zet. Kimi Räikkönen kan er met zijn nieuwere, hybride SF70H F1-auto niet aan tippen: hij klokt in 2017 een 'bescheiden' 57,15 seconden. Andere tijden ...

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.