Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

De Vluchtstrook: Asymetrische Renaults

Onopvallend ongelijk

50
Renault wielbasis 4 6 16
Renault wielbasis 4 6 16Renault wielbasis 4 6 16Renault wielbasis 4 6 16Renault wielbasis 4 6 16Renault wielbasis 4 6 16Renault wielbasis 4 6 16Renault wielbasis 4 6 16Renault wielbasis 4 6 16Renault wielbasis 4 6 16
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
31 mei 2020 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

De Vluchtstrook:

 In ‘De Vluchtstrook’ behandelen we onderwerpen die net of geheel niet thuishoren op de hoofdrijbaan van de nieuws-snelweg. Allerlei curieuze of simpelweg interessante zaken uit de autowereld komen aan bod.

Op het typeplaatje, de tankdop en de plek van het stuurwiel na zijn de meeste auto’s keurig symmetrisch. Hier en daar is een doelbewuste uitzondering gemaakt. Bij het Renault van de jaren 60 en 70 hoefde de wielbasis aan de linkerkant van de auto bijvoorbeeld helemaal niet gelijk te zijn aan die aan de rechterkant.

Natuurlijk, als het om asymetrische auto’s gaat zijn er veel sprekender voorbeelden te bedenken. De Nissan Cube komt meteen in ons op, net als de al even eigenwijze Hyundai Veloster. Beide auto’s waren er bovendien in twee versies, waarbij de rechtsgestuurde varianten compleet gespiegeld waren ten opzichte van de linksgestuurde exemplaren.

Zo drastisch ging men bij Renault niet te werk, maar toch was een aantal modellen links en rechts verschillend. Dat begon én eindigde met de legendarische Renault 4, maar betreft ook de grotere Renaults 6 en 16. Wie enigszins thuis is in deze modellen weet natuurlijk allang wat we bedoelen: de wielbasis van deze auto’s is links en rechts niet gelijk.

De drie genoemde hatchbacks zijn uitgerust met een in lengerichting achter de vooras geplaatste motor en voorwielaandrijving. Een andere overeenkomst is onafhankelijke wielophanging door torsie-assen en dat brengt ons bij de reden van de ongelijke wielbases. Waar de voorwielen keurig naast elkaar staan, zijn het in alle drie de gevallen de achterwielen die niet netjes in het gelid staan. De dwarsliggende torsiestaven werden hier voor elkaar geplaatst, zodat het simpelweg onmogelijk was om de wielen precies tegen over elkaar te positioneren.

Zeven centimeter

Om hoeveel centimeter het precies ging, verschilde per model. Bij de Renault 4 stonden de wielen aan de rechterzijde 4,5 cm verder uit elkaar dan aan de linkerkant, bij de grotere ‘6’ bedroeg het verschil 50 mm. De Renault 16 maakte het nog bonter, met 70 mm verschil tussen links en rechts. Bovendien is de rolverdeling hier precies omgekeerd: waar bij de 4 en 6 de linkerwielen het dichtst bij elkaar staan, zijn het bij de 16 juist de rechterwielen die elkaar het aardigst lijken te vinden.

Het klinkt allemaal wat lullig, maar in de praktijk bood deze constructie naar verluidt geen serieuze nadelen voor het rijgedrag. Wat heet: dankzij extreem lange veerwegen en juist deze onafhankelijke wielophanging staan alle drie de modellen bekend om hun hoge mate van comfort.

Optisch valt het mee

Ook optisch valt de schade mee, al maakt Renault zich er niet vanaf door simpelweg het wiel wat verder naar voren of achteren in de wielkast te zetten. De uitsnede in de carrosserie is dus daadwerkelijk links en rechts anders. Bij driedeursmodellen zou dat verschil met het blote oog vermoedelijk zelfs nagenoeg onzichtbaar zijn, want de uitsnede van het achterportier dient bij alle drie als belangrijk uitgangspunt. Daardoor is in alle gevallen zichtbaar dat de afstand tussen die uitsnede en de wielkast aan één kant groter is dan aan de andere.

De 6 maakt het nog makkelijker, door een opvallende vouw die dit verschil hier nog eens accentueert. Renault lijkt vooral onder de indruk van de ‘korte’ kant, want foto’s van de rechterzijde zijn nauwelijks te vinden. Daarom maken we een subtiele buiging naar Wikimedia Commons-gebruiker Oxyman, voor de plaat van de oranje Renault 6.

  • Houd me op de hoogte over de Renault 6
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Renault 6 Renault 16 Renault 4 Classic Cars & Youngtimers De Vluchtstrook

Lezersreacties (50) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault 6 specificaties
  • Renault 6 occasions
  • Renault 6 video's
Advies en informatie
  • Renault 6 tests
  • Renault 6 gebruikersreviews
  • Renault 6 index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault R4 (R 1123) (1968)

    Renault R4 (R 1123) (1968)

    59
    • 2 december 2013
  • Gebruikersreview
    Renault 4 GTL (1985)

    Renault 4 GTL (1985)

    7
    • 5 juli 2011
  • Gebruikersreview
    Renault R4 GTL (1985)

    Renault R4 GTL (1985)

    6
    • 24 november 2010
  • Gebruikersreview
    Renault 4 GTL (1985)

    Renault 4 GTL (1985)

    6
    • 6 mei 2009
  • Gebruikersreview
    Renault R16 (1966)

    Renault R16 (1966)

    4
    • 1 december 2007
  • Gebruikersreview
    Renault R16 (1978)

    Renault R16 (1978)

    12
    • 8 februari 2007
  • Gebruikersreview
    Renault 4 GTL (1981)

    Renault 4 GTL (1981)

    • 19 april 2005
meer reviews
60 jaar Renault 4: een terugblik

60 jaar Renault 4: een terugblik

55

Weinig nummers geven de sfeer van de Franse routes nationales in de jaren 60 en 70 zo mooi...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • 60 jaar Renault 4: een terugblik

    60 jaar Renault 4: een terugblik

    55
    • 5 december 2021
  • Nieuws
    Renault 4 vliegt de toekomst tegemoet als AIR4

    Renault 4 vliegt de toekomst tegemoet als...

    18
    • 26 november 2021
  • Nieuws
    Renault 4 (2x) - In het Wild

    Renault 4 (2x) - In het Wild

    29
    • 17 november 2021
  • Nieuws
    Renault Air4 brengt R4 naar de toekomst

    Renault Air4 brengt R4 naar de toekomst

    20
    • 16 november 2021
  • Nieuws
    Renault 4 - Facelift Friday

    Renault 4 - Facelift Friday

    37
    • 29 oktober 2021
  • Nieuws
    Renault 4 eenmalig terug als Suite N°4

    Renault 4 eenmalig terug als Suite N°4

    11
    • 25 oktober 2021
  • Nieuws
    Renault 4 - Blik to the Future

    Renault 4 - Blik to the Future

    60
    • 4 juli 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    Renault introduceert speciale uitvoering voor (plug-in) hybride modellen

    Renault introduceert speciale uitvoering...

    15
    • 1 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden