Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

De Tweeling: Mercury Villager - Nissan Quest

De Quest naar een extra 'Minivan'

16
De Tweeling: Mercury Villager - Nissan Quest
De Tweeling: Mercury Villager - Nissan QuestDe Tweeling: Mercury Villager - Nissan QuestDe Tweeling: Mercury Villager - Nissan QuestDe Tweeling: Mercury Villager - Nissan QuestDe Tweeling: Mercury Villager - Nissan QuestDe Tweeling: Mercury Villager - Nissan QuestDe Tweeling: Mercury Villager - Nissan QuestDe Tweeling: Mercury Villager - Nissan QuestDe Tweeling: Mercury Villager - Nissan QuestDe Tweeling: Mercury Villager - Nissan QuestDe Tweeling: Mercury Villager - Nissan QuestDe Tweeling: Mercury Villager - Nissan QuestDe Tweeling: Mercury Villager - Nissan QuestDe Tweeling: Mercury Villager - Nissan QuestDe Tweeling: Mercury Villager - Nissan QuestDe Tweeling: Mercury Villager - Nissan QuestDe Tweeling: Mercury Villager - Nissan Quest
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
21 oktober 2018 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Als resultaat van de langdurige en innige relatie tussen de twee zijn er genoeg auto's te vinden die onder de merknamen Ford en Mazda zijn verkocht. De combinatie tussen Ford en Mazda's landgenoot Nissan is zeldzamer, die tussen Fords luxedivisie Mercury en Nissan uniek. In de jaren 90 gebeurde het, met als resultaat de Villager en de Quest.

Grote MPV's lenen zich kennelijk bij uitstek voor grootse samenwerkingsprojecten. Vermoedelijk kan de reden worden gezocht in het feit dat emotie en merkwaarde een wat kleinere rol spelen bij de aankoop van een voertuig dat simpelweg zoveel mogelijk praktisch inzetbare ruimte moet bieden. In Europa maakten we daarom kennis met de 'Eurovans', een viertal op dezelfde leest geschoeide MPV's met de merknamen Citroën, Peugeot, Fiat en Lancia. Ondertussen vonden Ford en Volkswagen elkaar, met als resultaat de Galaxy, de Sharan en de Seat Alhambra.

In de VS voerde Ford vanaf 1994 de Windstar. Die 'minivan' had met een Mercury-grille ongetwijfeld ook prima dienst kunnen doen als Villager, maar in plaats daarvan werd een paar jaar eerder een grootse samenwerking met Nissan op poten gezet. Een échte samenwerking, want naar verluidt is de Villager niet simpelweg een 'gerebadgede' Nissan of omgekeerd, maar hebben beide fabrikanten daadwerkelijk een vinger in de pap gehad. Het speciaal voor dit model ontwikkelde onderstel zou bijvoorbeeld een coproductie zijn. De motor, een 3,0-liter V6, is wel afkomstig van Nissan, maar werd op verzoek van Ford aangepast ten opzichte van de exemplaren die in andere Nissans waren te vinden.

De verschillen tussen de Nissan en de Mercury zijn aan zowel binnen- als buitenkant minimaal en beide auto's werden met het oog op de Amerikaanse markt ontwikkeld en ook in de VS gebouwd. Het opvallendste Villager-kenmerk was bij het aantreden in 1992 de neus, die net als bij de Sable werd voorzien van een lichtbalk die de koplampen optisch met elkaar verbond. Dat was lange tijd uniek voor Mercury, maar het kenmerk uit lang vervlogen tijden vond onlangs navolging bij de Mercedes-Benz EQC. De Nissan kreeg een conventionelere grille mee. Voor beide auto's gold dat ze voor de Amerikaanse minivan-markt opmerkelijk kort waren. De relatief korte koets kreeg slechts aan de rechterkant een schuifdeur mee en bood plaats aan zeven personen.


Generatie 1


Generatie 2

De hoeveelheid schuifdeuren werd in 1998 verdubbeld, want toen diende de tweede generatie van de Villager en Quest zich aan. De samenwerking bleef intact en het design eigenlijk ook, al gaat het hier wel degelijk om een geheel nieuw model. De vorm van de zijruiten rond de B-stijl is de gemakkelijkste manier om de eerste en tweede editie van deze auto's uit elkaar te houden, al werd ook de neus iets gemoderniseerd. De achterzijde behield zijn puntige lichtunits.

Na 2002 gingen Nissan en Ford weer ieder hun eigen weg in het Amerikaanse landschap van de ultieme gezinsauto's. De Quest kreeg een veel onorthodoxer uiterlijk met een sterk gebogen raamlijn en een opvallende neuspartij en ook de vierde generatie was een met creativiteit vormgegeven 'busje'. 'Was', inderdaad, want sinds 2016 staat het model niet meer op de prijslijsten. Mercury ging na het afscheidsfeestje van Nissan over tot wat het wellicht vanaf het begin had moeten doen en voerde de Ford Freestar, de opvolger van de Windstar, als iets chiquere Monterey. In 2007 kwam ook aan de levensloop van dat model een einde en in 2011 werd zelfs het hele merk Mercury aan de wilgen gehangen.


De Quest van de derde generatie


De Mercury Monterey

  • Houd me op de hoogte over de Mercury Villager
Mercury Mercury Villager

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercury Villager specificaties
  • Mercury Villager occasions
  • Mercury Villager video's
Advies en informatie
  • Mercury Villager tests
  • Mercury Villager gebruikersreviews
  • Mercury Villager index
Klokje Rond: Mercury Villager

Klokje Rond: Mercury Villager

1

Met drie kinderen en twee uit de kluiten gewassen honden kom je met een Golfje niet weg. Reden...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Klokje Rond: Mercury Villager

    Klokje Rond: Mercury Villager

    1
    • 28 februari 2007
  • Autotest
    Mercury Villager LS (1996)

    Mercury Villager LS (1996)

    • 12 juni 2000
Merk
Merk
  • Nieuws
    In het Wild: Mercury Park Lane (1966)

    In het Wild: Mercury Park Lane (1966)

    18
    • 1 januari 2021
  • Nieuws
    De Tweeling: Ford Thunderbird – Mercury Cougar

    De Tweeling: Ford Thunderbird – Mercury...

    14
    • 26 mei 2019
  • Nieuws
    In het wild: Mercury Park Lane (1966)

    In het wild: Mercury Park Lane (1966)

    28
    • 7 juni 2016
  • Nieuws
    In het wild: Mercury Capri (1991)

    In het wild: Mercury Capri (1991)

    28
    • 29 april 2016
  • Nieuws
    In het Wild: Mercury Grand Marquis (1996)

    In het Wild: Mercury Grand Marquis (1996)

    50
    • 19 januari 2016
  • Nieuws
    In het wild: Mercury Colony Park Wagon

    In het wild: Mercury Colony Park Wagon

    32
    • 3 augustus 2014
  • Rollenbank Mercury Grand Marquis

    Rollenbank Mercury Grand Marquis

    48
    • 21 december 2011

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden