De Tweeling: Lancia Ypsilon – Chrysler Ypsilon

De andere kant

Chrysler Ypsilon
Chrysler YpsilonChrysler YpsilonChrysler YpsilonChrysler YpsilonChrysler YpsilonChrysler YpsilonChrysler YpsilonChrysler Ypsilon

De laatste jaren van Lancia leverden een aantal voor liefhebbers bijzonder pijnlijke auto’s op. De Amerikanen met Lancia-logo zijn bij hen ongetwijfeld bekend, maar er was ook een andere kant: deze Chrysler Ypsilon.

In de hoop dat de boze reactie nog niet getikt is: ja, Lancia bestaat nog. Het ‘de laatste jaren’ in de intro klopt technisch gezien dus niet, maar we doelen natuurlijk op de laatste jaren van het roemruchte merk zoals dat buiten Italië opereerde. Inmiddels zijn Lancia’s alleen nog in het thuisland verkrijgbaar.

Daarbij bestaat er voor kopers eigenlijk geen keuze, want het enige model van het merk is de Ypsilon van de generatie die boven dit verhaal schittert. Die derde generatie van de modelreeks begon zijn carrière in 2011, op een steenworp afstand van het jaar waarin Lancia zich zou terugtrekken van alle exportmarkten.

De periode tussen 2011 en 2014 is voor liefhebbers waarschijnlijk de zwartste pagina in de lange Lancia-geschiedenis. Hoewel Fiat Chrysler Automobiles officieel pas sinds 2014 bestaat, wisten de Amerikanen en Italianen elkaar al eerder te vinden. Een laatste poging om Lancia te laten overleven, bracht ons de Lancia’s Voyager, Flavia en Thema, wat de met Italiaanse saus overgoten versies waren van respectievelijk de Chrysler Grand Voyager, 200 en 300. Voor Chrysler markeerde de komst van deze auto’s het terugtrekken van de Europese markt.

In de linksrijdende landen Engeland en Japan besloot het Italiaans/Amerikaanse management om niet Chrysler, maar juist Lancia alvast van de prijslijsten te schrappen. Als oplossing werden de nog overgebleven Lancia’s daar juist als Chrysler gevoerd. Dat leverde de Chrysler Delta op en deze Chrysler Ypsilon, die vanwege z’n formaat toch wel de opmerkelijkste van de twee is. Veel moeite deed men overigens niet: na het vervangen van de logo’s was het wel klaar. Dat er bij de Japanse versie niet eens moeite werd gedaan om de montagegaten voor Europese kentekenplaten netjes dicht te maken, onderstreept het gevoel dat het hier om een noodgreep uit een treurig tijdperk gaat.

PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.