De Renault 19 16V stond net als voorganger 11 Turbo in de schaduw van kleinere snelle broer

Underdog

Facelift Friday: Renault 19

De Renault 19 16V is zo'n typisch voorbeeld van een vergeten GTI. De Clio 16V en Williams, dat zijn toch de eerste waaraan velen denken bij hete hatchbacks van Renault uit de jaren 90.

De Renault 19 16V volgde de Renault 11 Turbo op, zoals de Clio 16V de Renault 5 GT Turbo moest doen vergeten. Zoals het de snelle 11 verging, verging het ook de dikste 19. Die leefde net als zijn voorganger in de schaduw van zijn kleinere broer. De 19 16V had dezelfde motor als de Clio 16V, dus een 137 pk sterke 1,8-liter met vier kleppen per cilinder. Dat die hete 19 pas twee jaar na de introductie van de gewone 19 kwam, zal er zeker aan hebben bijgedragen dat de 16V nooit echt heel erg op de liefhebbersradar is gekomen. Hij moest wachten op het moment dat Renault de Clio 16V klaar had, wat in 1990 het geval was. De Renault 5-opvolger moest er immers wel meteen als snelle variant zijn. De Vijfjes maakten al sinds de jaren 70 furore als GTI-achtige, dus de Clio moest dat stokje wel overnemen.

Renault 19 16V Chamade

Ook als sedan en cabriolet

De Renault 19 was erg op de Duitse consument gericht en de 16V was dus extra hard, want Renault wilde met dit model de Golf aanpakken. Op zich een goede beslissing, want mede dankzij de 19 was Renault in die dagen het grootste importmerk in Duitsland. In het segment van de hete hatchbacks heeft de 19 16V echter nooit echt potten kunnen breken. En dat is best jammer wanneer je er 35 jaar later goed naar kijkt. Niet verkeerd toch, dat strakke uiterlijk zonder al te veel opsmuk? Deze Franse underdog verdient het weer eens in de schijnwerpers te staan. Helemaal omdat Renault het aandurfde de snelste compacte middenklasser ook als sedan te leveren. Jawel, hij was er als Chamade 16V.  Een suffe sedan met zo’n hete motor; Opel durfde het nooit aan de 2.0 16V van de Kadett GSi in de vierdeurs-Kadett te hangen, Renault deed het gewoon wel. Daar bleef het niet bij, want de 19 16V was er zelfs als cabriolet.

 

Facelift Friday: Renault 19

Signalement

Merk Renault
Model 19 16V
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 19.762

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.764 cc
Maximaal vermogen 101 kW / 137 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 158 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.155 mm / 1.694 mm / 1.416 mm
Wielbasis 2.545 mm
Massa leeg 1.065 kg
Laadvermogen 450 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 532 kg
Banden195/50VR15Prijzen
Topsnelheid 212 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.