De prijzengekte rond oude Volkswagenbusjes lijkt over

T1 en T2

Volkswagen Transporter T1

De tijd dat een Volkswagen spijltjesbus (Type 2/T1) goud geld opbracht is voorbij. Ze gingen voor ver boven de ton (in euro’s) van de hand met als stelregel: hoe meer ruiten, hoe hoger de prijs. De recordopbrengst staat op 205.000 dollar voor een Sambabus met 21 ruiten, in 2022 op een veiling in Amerika. De laatste tijd dalen de opbrengsten weer, met als laagste opbrengst 52.800 dollar voor een compleet gerestaureerde ’58’er met 23 ruiten op een recente veiling in Amerika.

De bus die in dezelfde maand werd geveild in Engeland was ook van 1958 en bracht omgerekend net geen 70.000 euro op. Deze auto was nieuw geleverd in Kassel, werd later verscheept naar Californië en kwam vervolgens naar Nederland. Een Engelsman kocht de auto in 2012 bij Volkswagen-restaurateur Kieft en Klok in Renkum en liet hem voor € 197.000 restaureren. De opbrengst ligt dus ver onder de restauratiekosten. Dat komt niet alleen doordat de markt aan het inzakken is, maar ook doordat de man de kleurencombinatie wijzigde van rood/bruin in oranje/wit. Ook wilde hij leren bekleding. Nog erger: hij liet drie jaar geleden de originele motor vervangen door een gereviseerd 1,6-liter blok. De echte liefhebber/verzamelaar wil een origineel exemplaar.

De duurste Volkswagen Transporter in ons occasionaanbod is een €66.000 euro kostende T1 uit 1965. 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.