De oldskool sleeper sterft uit: deze zijn er nog wel
Ook een Mercedes-AMG kan nog beschaafd zijn
- Elco van der Meer
- Achtergrond
Onlangs verraste Skoda met de Superb Combi Sleeper Edition. Een groen gevaar met niet minder dan 477 pk! Helaas bleek het een stunt van de Engelse Skoda-importeur en geen productiemodel. Het zet ons wel aan het denken: welke incognito rapperiken zijn er nog?
Een bijzonder vlotte tot razendsnelle auto is dankzij de EV voor steeds meer mensen bereikbaar. Nog niet zo heel lang geleden moest je serieus in de buidel tasten voor een normale auto met buitengewone prestaties. Nog zo’n trend: tegenwoordig zien zelfs auto’s met de basismotor er vaak al vervaarlijk uit. Zit zo’n sleeper er eigenlijk nog wel in?
Skoda Superb 3.6 V6 & 2.0 TSI 4x4
We blijven even bij Skoda, want de Engelsen komen niet voor niets met dit ruige afscheidsmodel. Skoda en sleepers hebben een gezamenlijke historie. Twee generaties geleden leverde het merk al een Superb met atmosferische 3,6-liter V6 FSI. Op het oog een doodgewone familiewagen, die je alleen kunt herkennen aan zijn vier bescheiden uitlaatpijpen. Met 260 pk was het destijds echt iets bijzonders, tegenwoordig kijken we van zo’n waarde helemaal niet meer op. Net als van de sprinttijd van 0 naar 100 in 6,6 seconden, als is het nog steeds niet slecht.
De opvolgende generatie was motorisch iets minder bijzonder, want geen vette zescilinder meer. Geheel in lijn met de moderne voorschriften gaat het hier om een compactere 2-liter viercilinder, met meer vermogen dan zijn voorganger. De Superb 2.0 TSI 4x4 schopte het tot een keurige 280 pk. Daarmee kom je alsnog verrassend (0-100 in 5,8 seconden) uit de hoek. Ons advies; nu kopen, want de huidige generatie Superb kent geen opzwepende aandrijflijn meer.
Mercedes-AMG A 35 Limousine
Met 272 pk in zo’n Skoda ben je natuurlijk goed vlot, maar je rijdt wel met een inmiddels oude auto. Welke sleepers kun je nu nog bestellen? Nou, AMG helpt je graag. Huh, maar een moderne AMG is toch alles behalve subtiel? Wacht maar! De Mercedes-AMG A-Klasse is er ook als limousine, en die is er op zijn beurt weer als A35. Met ‘306 + 14 pk’ schiet deze in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/h en uiteraard stoot je in één moeite door naar 250 km/h. Het enige wat je hoeft te doen om de ervaring compleet te maken is die ordinaire Panamericana-grille vervangen en een paar badges op de voorschermen verwijderen, daarna beweeg je je incognito en gezwind door het verkeer. Die badges hebben wij alvast voor je weggehaald, de grille mag je zelf doen. Wat je ook zelf mag doen: betalen. De A35 AMG Limousine is er vanaf €89.292.
Mercedes-Benz A-klasse
Audi S3 Limousine
We blijven even binnen hetzelfde thema, want ook Audi levert je nog steeds graag een bescheiden powerhouse. De S3 is er, net als overigens de RS3, nog als limousine. Daarmee laat het merk zien dat ze nog altijd kunnen waarmee ze beroemd zijn geworden. Deze S3 heeft, volledig tegen de ‘alles zwart’-trend in, gewoon contrasterende raamomlijsting en allerhande aluminiumkleurige details waardoor hij behoorlijk statig oogt. Alleen de vier uitlaatsierstukken geven weg waarmee je te maken hebt. Medeweggebruikers zullen ze niet lang kunnen aanschouwen, want met 333 pk en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden ben je bijna iedereen te snel af. De enige reden om toch voor de schreeuwerige RS3 te gaan moet de motor zijn: zo’n vijfpitter klinkt veel interessanter dan de opgefokte viercilinder van de S3. Wel is de prijs van de laatste aantrekkelijker: vanaf ‘slechts’ €84.072 tegen bijna €108.000 voor de RS.
BMW M340i xDrive Touring
BMW is nooit te beroerd om je een overtreffende trap te bieden. En nee, dat is in dit geval niet de monsterachtige M3 Touring. Iets lager op de ladder vinden we de M340i. Die is een stuk subtieler, waardoor hij wat ons betreft nog net als sleeper door kan. Met 374 pk uit een geblazen zescilinder raffelt hij de standaardsprint in slechts 4,6 seconden af, waarmee je bovenstaande auto’s het nakijken geeft. Ook hier moet je voor het ultieme effect wat huisvlijt tonen. De blauwe remklauwen waarmee BMW hem standaard levert kunnen natuurlijk niet door de beugel, dus die hebben we keurig zwart geshopt. Zelf zul je met een spuitbus aan de slag moeten. Misschien wil de dealer het wel voor je regelen, aangezien je al zeker €98.272,20 bij hem achterlaat.
Spelbrekers met stekker
Het is dus nog steeds mogelijk om een relatief onopvallend snelheidsmonster te kopen. Maar, zoals gezegd, elektrische auto’s staan altijd klaar om het feestje te verpesten. Zo slaat het kleine doosje van Volvo, de EX30 Twin Motor Performance, met zijn 428 pk al het bovenstaande om de oren. De sprint van 0 naar 100? Slechts 3,6 seconden. En dat voor net iets meer dan €50.000 en met de looks van elke andere EX30!
Uiteraard komen alle dikke Duitsers uit dit artikel je boven de 180 km/h weer voorbij en houden ze het, met onder meer hun op echt sportief gebruik berekende onderstel en remmen, beter vol. Maar bij het stoplicht ben je met die malle Volvo alles de baas. Hetzelfde geldt trouwens voor de technisch vergelijkbare Smart #1 Brabus. Die verwar je zonder zijn rode details met elke andere #1.
Ook (andere) Chinezen zijn je graag van dienst. Neem de BYD Seal Excellence AWD, een muisgrijs vormgegeven EV met 530 pk die de 0-100-sprint in 3,8 seconden afraffelt. De enige manier waarop deze versie zijn potentie laat zien is het embleem met ‘3.8s’ achterop. Dat staat, jawel, voor de sprinttijd. En met zijn prijs van €50.990 lijken de Smart en Volvo, maar zeker de auto’s met verbrandingsmotor belachelijk duur.
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz A 250e Limousine Automaat Progressive Line | Advanced Plus Pakket | Winterpakket | Nightpakket | Sfeerverlichting | Parktronic | Camera | Spiegelpakket | Trekhaak
- 2024
- 7.003 km

Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG | Trekhaak | Nightpakket | Parkeerpakket met achteruitrijcamera | KEYLESS GO-comfortpakket | Antidiefstalpakket URBAN GUARD PLUS | Extra USB-poorten | Verwarmde stoelen vooraan |
- 2025
- 15 km

Mercedes-Benz A-klasse 250 e Sedan Plug-In Hybride | Progressive Line Advanced Plus | Sfeerverlichting | Laden 11 kW | Stuur en Stoelverwarming | Inclusief 24 maanden MB Certified garantie voor Europa.
- 2024
- 12.593 km