De nieuwe A8 is klaar

Audi A8
Dit zijn de allereerste foto's én gegevens van de nieuwe Audi A8, die in september in Parijs voor 't eerst aan het grote publiek zal worden voorgesteld en die vanaf het eind van het jaar bij de dealers staat.

Dit zijn de allereerste foto's én gegevens van de nieuwe Audi A8, die in september in Parijs voor 't eerst aan het grote publiek zal worden voorgesteld en die vanaf het eind van het jaar bij de dealers staat.

Uiteraard is de A8 weer gebouwd op het aluminium spaceframe dat Audi ook voor de huidige A8 gebruikt en is de carrosserie eveneens helemaal van aluminium. Dit om zoveel mogelijk gewicht te sparen.

De nieuwe A8 heeft standaard vierwielaandrijving en luchtvering, die in drie trappen op smaak te brengen is. Als optie is een er een sportversie van die luchtvering te bestellen, die op zijn beurt ook drie standen kent. Een automatische zesbak met Tiptronic bediening is standaard, net een elektronische handrem. Vooral op de optielijst komen we voor Audi nieuwe zaken tegen: adaptieve cruise control en koplampen die om een hoekje kunnen kijken. Als je een bocht instuurt of je richtingaanwijzer aanzet, dan gaat er een derde lichtje branden in de koplampunit, die de berm verlicht.

Bij de introductie is er keus uit slechts twee V8-motoren, maar reken er maar op dat de keuze snel wordt uitgebreid met onder andere een W12 en een achtcilinder diesel. De V8-en zijn in principe bekend. Het begint met de 3,7-liter van 280 pk. Daarmee zoeft de nieuwe A8 in 7,3 tellen naar de (begrensde) 250 km/h. Met de dikke 4,2-liter V8 van 335 pk heeft de A8 nog minder moeite: in 6,3 tellen op de honderd. Prijzen en verdere gegevens zijn nog niet bekend. (Damian Hage)

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.