De meest gezochte occasions van 2023
Golf van de troon
2023 was het jaar waarin de gemiddelde prijs van gebruikte auto's record na record verbrak. Voor wie in 2023 de jacht opende op een tweedehands auto merkte ongetwijfeld dat je voor je centen tegenwoordig heel wat minder kreeg dan een jaar eerder. Wat waren dit jaar de populairste occasions in de AutoWeek-occasionzoeker? Wij zochten het voor je uit.
In november dit jaar lag de gemiddelde prijs van een op Gaspedaal.nl en Autotrack aangeboden tweedehands auto op €24.194. Hoewel die gemiddelde vraagprijs in november niet zo hoog lag als eerder dit jaar is het nog altijd een flinke smak geld. Natuurlijk zijn er ook talloze occasions die voor minder dan 24 mille van eigenaar wisselen. In onze rubriek Liefhebber Gezocht richten we ons bijvoorbeeld op de buitenkansjes, de vergeten parels en soms zelfs op de relatief spotgoedkope verschoppelingen wiens zuigertjes niet kunnen wachten om voor een liefhebber weer jarenlang op en neer te kunnen gaan. Maar wat waren in de AutoWeek-occasionzoeker dit jaar eigenlijk de automodellen waarop het meest werd gezocht?
1. BMW 3-serie
In 2021 en 2022 was de Volkswagen Golf in de AutoWeek-occasionzoeker de meest gezochte tweedehands auto. Dit jaar moet de Golf zijn meerdere erkennen in de auto die in die jaren op plek twee stond: de BMW 3-serie. De immer populaire BMW voert daarmee dit jaar de occasionlijst aan. De 3-serie is er natuurlijk in alle soorten en maten en van diverse leeftijden. Het model draait immers al enkele decennia mee, van bescheiden 316i's tot heftige M3's en van plug-in hybride 330's tot dikke diesels. De 3-serie is daarnaast jarenlang niet alleen als sedan of als Touring geleverd, maar ook als Coupé, Cabriolet en zelfs als 3-serie GT met een grote vijfde deur. Op moment van schrijven zijn er in het AutoWeek-occasionaanbod maar liefst 2.810 exemplaren van BMW's 3-serie te vinden.
2. Volkswagen Golf
De Golf is in autoland al jaren een stabiele pijler, maar dit jaar leunt het occasionimperium van AutoWeek dus sterker op de 3-serie. Toch staat de Volkswagen Golf op een respectabele tweede plek. Ook de Volkswagen Golf draait al meerdere decennia mee en in de loop der jaren zijn er acht generaties van verschenen. Er zijn benzine- en dieselversies, sportieve GTI's, GTD's, plug-in hybride versies én zelfs elektrische versies van. Of je nu een Golf Hatchback, Variant of Cabriolet ambieert: tussen de op moment van schrijven bijna 4.700 te koop staande exemplaren zit vast iets van je gading.
Volkswagen e-Golf
3. Toyota Yaris
De schier onfeilbare Toyota Yaris is misschien wel dé occasion voor wie op jacht is naar een no-nonsense model waarmee je de komende autojaren zo probleemloos als mogelijk door kunt brengen. Het huidige model oogt voor Yaris-begrippen fantasievoller dan ook, maar voor zijn tijd was ook Starlet-opvolger oer-Yaris met zijn eigenwijze dashboard een relatief bijzondere nieuwkomer. Er zijn Toyota's Yaris met onder meer 1.0's en 1.3's geleverd en al enige jaren is de hatchback ook met hybride aandrijflijnen te krijgen. Lekker zuinig dus. En voor wie vooral veel ruimte nodig is, niet te veel wil besteden én het uiterlijk wel geinig vindt, is de Yaris Verso uiteraard een interessante optie. Er staan momenteel een kleine 2.300 Yarissen in het AutoWeek-occasionaanbod.
Toyota Yaris: de jongste naast de oudste.
4. Volvo XC60
Sinds de Nederlandse marktintroductie van de eerste generatie Volvo XC60 zijn er in Nederland dik 26.000 exemplaren van geregistreerd. Niet zo verwonderlijk dus dat er van de Volvo XC60 in het AutoWeek-occasionaanbod maar liefst 1.350 exemplaren te koop staan. De XC60 is een interessant alternatief voor wie de X3's en Q5's van deze wereld te Duits vindt. De huidige generatie XC60 is er onder meer met plug-in hybride aandrijflijnen en ook daar vind je er in ons aanbod tientallen van. De oudste XC60's in het aanbod zijn uiteraard van de eerste generatie en staan te koop vanaf bouwjaar 2008.
5. Toyota RAV4
De tweede SUV in de lijst is tevens de tweede auto in de top 10 van Toyota: de RAV4. Toyota's alternatief voor auto's als de Volkswagen Tiguan en Kia Sportage weet al sinds 2000 de harten van de nuchtere Nederland consument te veroveren. Veel auto, betrouwbare techniek en inmiddels is hij zelfs als ruim 300 pk sterke plug-in hybride leverbaar: het RAV4-aanbod is zeer uitgebreid. De eerste RAV4 was er daarbij niet enkel als vijfdeurs, maar ook als vierdeurs. In het AutoWeek-occasionaanbod zijn een kleine 1.300 exemplaren te vinden. Daar zitten natuurlijk piepjonge auto's tussen, maar ook exemplaren uit het begin van de RAV4-carrière. Leuk weetje: de auto die je sinds midden jaren negentig in Nederland als FunCruiser kent, was feitelijk al de eerste RAV4.
6. Nissan Qashqai
Jarenlang vond je op elke straathoek wel een of meerdere Nissans Qashqai. De opvolger van de Almera was met name in zijn eerste en tweede generaties niet aan te slepen. Tussen de dik 3.000 Qashqais in het AutoWeek-occasionaanbod vind je uiteraard jonge exemplaren van de huidige generatie, in dit geval met mild-hybride aandrijflijnen. De e-Power komen we niet tegen. Er is überhaupt maar een handjevol huidige Qashqais in het aanbod te vinden. De oudste exemplaren stammen uit 2007, waarvan de voordeligste ruim 3 ton achter de kiezen heeft en nog een kleine 4 mille moet opbrengen.
7. Volvo XC40
De tweede Volvo in de lijst is direct de eerste modelreeks in dit overzicht waarvan slechts één generatie bestaat. De XC40 verscheen in 2018 op de Nederlandse markt. Aanvankelijk alleen met al dan niet hybride benzine- en dieselmotoren en plug-in hybride aandrijflijnen, later werd het gamma verrijkt met de meermaals grondig opgewaardeerde volledig elektrische versies. Tussen de ruim 1.700 XC40's in het AutoWeek-occasionaanbod zitten piepjonge elektrische exemplaren, maar ook T3's, T5's en D4's uit zijn introductiejaar. De prijzen beginnen bij zo'n €22.000.
8. BMW 5-serie
Je zoekt een voorname E-segmenter? Dan kom je al snel bij auto's als de Audi A6, de Mercedes-Benz E-klasse en de BMW 5-serie terecht. De A6 en de E-klasse vinden we in deze top 10 niet terug, de 5-serie echter wél. Net als de 3-serie is ook de 5-serie al jaren een grote naam in autoland. Het 5-serie-verhaal begon begin jaren zeventig met de E21 en eerder dit jaar maakten we kennis met de achtste generatie, waarvan de Touring zelfs nog moet worden onthuld. Van de E21 vinden we geen exemplaren meer, maar van de E28 staan er nog een aantal te koop. Natuurlijk zijn er van met name de E39, E60, F10 en G30 – achtereenvolgens generatie vier, vijf, zes en zeven – ruimschoots meer exemplaren te vinden.
De zesde generatie 5-serie (F10, links) naast de vierde (E39, rechts)
9. Kia Niro
De Kia Niro is jarenlang niet weg te slaan geweest uit de Nederlandse verkoopstatistieken en dat kwam heus niet enkel door de volledig elektrische versies ervan. Sinds de Nederlandse marktintroductie van de eerste generatie Niro in 2016 zijn er in ons land bijna 60.000 stuks van geregistreerd. Daarvan vind je er maar liefst 1.800 terug in ons occasionaanbod. Acht jaar oude hybride Niro's wisselen vanaf zo'n 15 mille van eigenaar. Het aanbod plug-ins van de eerste generatie is minder uitgebreid.
10. BMW X1
BMW is het enige merk met drie auto's in de lijst van meest gezochte occasions. De tiende plek is voor de X1, een auto die jarenlang juist een maatje groter was dan de X2. De BMW X1 draait zeker nog niet zo lang mee als de 3- en 5-serie, maar is sinds 2022 toch mooi al met zijn derde generatie bezig. Daar bestaat ook een elektrische iX1 van, een variant die de in respectievelijk 2009 en 2016 verschenen eerste en tweede generaties uiteraard niet kenden. De oudste X1's in het AutoWeek-occasionaanbod stammen uit 2010 en wisselen vanaf zo'n €10.000 van eigenaar.
Heb jij in 2023 een tweedehands auto gekocht? En welke auto was dat? Misschien ben je wel van plan om in 2024 een andere occasion aan te schaffen. Heb je al ergens smoel op?