De limousine heeft 't moeilijk
De traditionele top 3 van limousineland heeft het moeilijk; in de eerste vier maanden van 2012 werden er 48 S-klasses, 53 A8-en en 88 7-series verkocht. Mercedes en Audi zagen hun topsedans voorbij worden gestoken door de coupémodellen uit eigen stal: de CLS (63 stuks) en de A7 Sportback (166 exemplaren). Nu kun je erover discussiëren of die laatste twee tot de topklasse behoren – ze staan immers een platform van een klasse lager – maar het lijkt er toch sterk op dat de kopers die eerst voor een traditionele sedan gingen, tegenwoordig liever gezien worden in een wat vlotter gelijnd model. De lastigere instap achterin en de beperkte hoofdruimte wordt daarbij voor lief genomen. BMW's antwoord op de A7 en CLS, de 6-serie Gran Coupé, staat begin juni bij de dealers. Wedden dat de 7-serie daar last van gaat krijgen?
Wie maakt tegenwoordig de dienst uit in de topklasse? Dat is de eerder genoemde Audi A7 met 166 stuks in de eerste vier maanden van dit jaar, op gepaste afstand gevolgd door de Porsche Panamera (136), ook niet bepaald een traditioneel gelijnde sedan. Daarna komen de BMW 7-serie (88 stuks), Mercedes CLS (63), Audi A8 (53), Mercedes S-klasse (48) en Jaguar XJ (35). En de Lexus LS? Daarvan is er in heel 2012 nog niet een op kenteken gezet… Hetzelfde geldt trouwens voor de Maserati Quattroporte, al scharen we die voor het gemak maar even in de 'buitencategorie'.
Een opvallende vreemde eend in de topklasse-bijt is de Fisker Karma. Deze plug in-hybride doet het hier, dankzij ons op Co2-uitstoot gefocuste belastingstelsel, erg goed. Tot en met april werden er 88 verkocht, waarmee de Karma in dit segment de derde plaats deelt met de BMW 7-serie. Niet slecht voor een nieuw model van een klein merk. Nederland is voor Fisker overigens een zeer belangrijke afzetmarkt: tien procent van de wereldwijde koopcontracten wordt in Nederland gesloten.