De laatste Jaguar van de oude stempel kost minimaal 88 mille – Back to Basics

Opties toevoegen óf schrappen

Jaguar F-Pace back to basics
Jaguar F-Pace back to basicsJaguar F-Pace back to basicsJaguar F-Pace back to basicsJaguar F-Pace back to basicsJaguar F-Pace back to basicsJaguar F-Pace back to basicsJaguar F-Pace back to basicsJaguar F-Pace back to basicsJaguar F-Pace back to basicsJaguar F-Pace back to basicsJaguar F-Pace back to basicsJaguar F-Pace back to basicsJaguar F-Pace back to basicsJaguar F-Pace back to basicsJaguar F-Pace back to basics

Achter de schermen zijn ze bij Jaguar volop bezig met een totale herstructurering. Wie daar niet gerust op is, moet zich nu melden voor de laatste Jaguar van de oude stempel. Een mooie gelegenheid om eens te kijken wat die F-Pace te bieden heeft.

Jaguar F-Pace P400e R-Dynamic S 90th Anniversary Edition - €88.854

Zeg maar dag met je handje: het Jaguar van de oude stempel is er niet meer. Althans, bijna. Op dit moment is een handjevol modellen nog te configureren, volgend jaar zal dat naar verluidt alleen voor de F-Pace gelden. Wat we terugkrijgen als het ‘oude’ Jaguar eenmaal is verdwenen, is nog onduidelijk. De voortekenen zijn twijfelachtig, al hoort daar ook het voordeel van de twijfel bij.

De wens om de laatste Jaguar van de oude stempel te bezitten, is dus zeker te verdedigen. Wie dat wil én het benodigde budget heeft, heeft mazzel. Jaguar viert z’n 90e verjaardag en het afscheid namelijk met de F-Pace 90th Anniversary Edition, en die is verre van kaal. Keuze is er bovendien genoeg. De jubileum-editie is er als S, SE en HSE, er zijn tal van losse opties en dan is de F-Pace er ook nog als 400 Sport en als beresterke SVR. Voor een versie met meer dan vier cilinders ben je minimaal €130.000 kwijt, diesels gaan voor minder en de voordeligste F-Pace is in Nederland – hoe kan het ook anders-  de P400e plug-in hybride. Met een viercilinder, maar ook met 404 pk en daarmee zit het qua vermogen wel goed met de instapper van de F-Pace-reeks.

De 90th Anniversary is altijd een R-Dynamic en de F-Pace daarmee ook. Dat betekent dat sportieve bumpers standaard zijn, net als sportief ogende 19-inch wielen en – uiteraard-  volledige ledverlichting rondom. Het kleurenaanbod is niet overdadig, maar wel grotendeels gratis. Alleen voor ‘Premium Metallic’ in wit of grijs betaal je extra, de andere vijf kleuren zijn inclusief.

Jaguar F-Pace back to basics

Bijna alle lakkleuren zijn 'gratis'.

Jaguar verplicht z’n klanten gelukkig niet om voor een ‘sportief’ black-pack te gaan. Dat is een optie van €854, standaard glimt het chroom je tegemoet rondom zijruiten en grille. De duurdere SE-versie (€93.754) heeft dit trouwens wel standaard, maar daar kan het weer zonder meerprijs worden omgezet in chroom. De SE onderscheidt zich verder met een uitgebreider Meridian-audiosysteem, wat extra veiligheidshulpjes, 20-inch lichtmetaal, een adaptief onderstel, sfeerverlichting in dertig kleuren, een uitgebreid digitaal instrumentarium en keyless entry.

Daarmee krijgen we al een beter beeld van de S, die het dus zonder ‘handsfree’ deursloten moet doen. Gelukkig zijn er nog genoeg voorzieningen wél standaard. Zo noteren we een elektrisch bedienbare achterklep, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een automatisch dimmende binnenspiegel, climatecontrol met twee zones, elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, adaptieve cruisecontrol en navigatie. Leren bekleding is ook standaard en kan zonder meerprijs worden uitgevoerd in zwart, lichtbeige, bruin of… rood. Jawel!

Jaguar F-Pace back to basics

Rood aan de binnenkant kan ook, zonder meerprijs!

Uniek voor dit ‘actiemodel’ is dat bepaalde opties standaard zijn, maar toch niet verplicht. Zo kun je er kosteloos voor kiezen om het standaard panoramadak of het privacy glass toch niet te nemen. Typisch voor JLR-producten is overigens dat er maar liefst drie dak-opties zijn: geen panoramadak, een panoramadak met een schuif-kanteldeel vooraan (in dit geval gratis) en een groot ‘vast’ glazen dak. Die laatste optie kost €1.270 extra, veel geld om een standaard-functie te schrappen.

Buiten keyless entry missen we vooral stoelverwarming op deze meest simpele F-Pace van het moment. Gelukkig is Jaguars optielijst zelfs bij dit uitloopmodel aanzienlijk, zodat je de auto precies op smaak kunt brengen. Verwarmbare voorstoelen kosten een behapbare €407 extra, voor achterin betaal je €415 en stuurwielverwarming kost €266. De lijst met losse opties is een zeldzaam gedetailleerde snoepwinkel. U wilt mistlampen? Kan: €214 euro. Koplampsproeiers? Zeker: €214. Dorpellijsten met verlichting? Dat wordt dan €259. Hendels om de achterbank van achteruit mee plat te gooien? Zeker: €132.

De keuze van de auteur

Jaguar F-Pace back to basics

'Lekker klassiek' is in dit verhaal wel zo passend, vind ik.

Op het moment van schrijven is het 4 graden en vechten regen en natte sneeuw elkaar de tent uit. Met andere woorden: natúúrlijk kies ik voor stoel- en stuurverwarming. Als losse opties, weliswaar, want de SE is een klap duurder. Jaguar heeft behalve losse opties ook optiepakketten, maar die bevatten zelden zaken die ik echt allemaal nodig vind. Als ik een F-Pace zou samenstellen met de hand op de knip, zou ik die dus toch maar negeren.  Uit de lange lijst kiezen we verder voor een bescheiden Meridian-audio-upgrade (€656), een draadloze telefoonlader (€178), configureerbare sfeerverlichting (€254), die hendels voor de achterbank (€132) en uit praktisch oogpunt toch ook maar een elektrisch uitklapbare trekhaak, die met €1.397 wel relatief duur is.

Jaguar F-Pace back to basics

Opvallend: beige zit ook op het stuur, rood of bruin niet.

De lakkleur ‘Firenze Red’ is verleidelijk, maar uit protest tegen Jaguars huidige koers ga ik voor een klassieke uitstraling. Daarom wordt het ‘Portofino Blue’ in combinatie met leer in ‘Light Oyster’, wat anders dan bij de rode en bruine optie dan ook meteen op het stuurwiel zit en op een groter deel van het deurpaneel. Fraai. De aluminium sierlijsten mogen blijven om het geheel niet té klassiek te maken. Bijbetalen voor grotere wielen doe ik liever niet, maar de standaard-exemplaren vind ik niet zo fraai. Daarom wordt het toch 20-inch in ‘Style 5031’, een optie van €1.118. Als ‘optie zonder meerprijs’ laat ik het privacy glass achterwege en zo staat er een relatief bescheiden, doch in mijn ogen stijlvolle F-Pace van € 91.277.

Signalement

Merk Jaguar
Model F-Pace P400e R-Dynamic S
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 87.053

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 297 kW / 404 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 640 Nm bij 1.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 17 kWh
Inhoud brandstoftank 69 l
Lengte / breedte / hoogte 4.747 mm / 1.936 mm / 1.664 mm
Wielbasis 2.824 mm
Massa leeg 2.155 kg
Laadvermogen 585 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden255/55R19Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,3 s
Brandstofverbruik 1,7 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 39 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.