De Hyundai Santa Fe HEV is stiekem duurder dan de PHEV – Back to Basics
Vet voorkomen is standaard
De goedkoopste versie van de nieuwe Hyundai Santa Fe is behoorlijk rijk uitgerust, en toch zouden wij hem laten staan. Er is namelijk een optie die aan alle kanten slimmer is.
Hyunda Santa Fe 1.6 T-GDi HEV Comfort - €59.595
De vorige Hyundai Santa Fe heeft in Nederland een onopvallend bestaan geleid, maar dat gaat de nieuwe bij voorbaat niet lukken. Daarvoor is de nieuwe Santa Fe met zijn vierkante, stoere en langgerekte koets simpelweg veel te uitgesproken. De naar Europese maatstaven (elder is er nog een grotere Telluride) gigantische SUV is standaard een zevenzitter, al is een luxere opstelling met zes stoelen tegen meerprijs ook mogelijk. Drie zitrijen zitten er echter altijd in en hybridetechniek ook. Hyundai monteert in ons land altijd een 1.6 turbo-benzinemotor in z’n vlaggenschip, gecombineerd met elektrokracht. Die is er dan wel weer in twee smaken: de HEV is een ‘normale’, maar volwaardige hybride, de PHEV een plug-in die tot 62 kilometer elektrisch kan rijden. Laatstgenoemde is er ook met vierwielaandrijving, maar alleen als dure Black Line en voor €68.995.
Helemaal aan de andere kant van het spectrum treffen we de Santa Fe 1.6 T-GDi HEV Comfort aan als goedkoopste versie. De eenvoudiger Santa Fe’s zijn aan de buitenkant herkenbaar aan de afwezigheid van privacy glass en dakrails, wat niet door iedereen als een groot gemis zal worden ervaren. De standaardkleur is een opvallende solid-lak met de naam Terracotta Orange. Dat moet je willen, maar het misstaat wat ons betreft zeker niet. Ledverlichting inclusief opvallende H-signatuur aan voor- en achterkant is standaard. Anders dan bij de Ioniq 5 is alle verlichting standaard opgebouwd uit leds, dus ook de richtingaanwijzers.
Hoewel de Comfort de enige versie van de Santa Fe is die geen leren bekleding heeft, is er toch een kleine verrassing op het gebied van de bekleding. Behalve het voor de hand liggende zwart is het binnenste namelijk ook te krijgen in ‘Supersonic gray’, zónder dat je daarvoor extra hoeft te betalen. Wie het aandurft om het knoeiende nageslacht te combineren met een lichte interieurkleur, creëert zo voor niets toch een wat luxere sfeer aan boord.
Ga je voor zwart of grijs? Die keuze heeft geen gevolgen voor de prijs!
Daadwerkelijke luxe is er ook. Zo noteren we maar liefst drie klimaatzones (waarvan één voor de derde zitrij), adaptieve cruisecontrol, stoel- en stuurverwarming, een elektrische achterklep, keyless entry- en go, rijhulp ‘Highway Driving Assist’ en een 12,3-inch infotainmentscherm met ingebouwde navigatie.
De Smart is slimmer
Niets te klagen dus, en toch is er een grote ‘maar’. De voordeligste Santa Fe is met €58.595 namelijk nauwelijks goedkoper dan de goedkoopste PHEV-versie, die je voor €59.995 mag hebben. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de aan CO2-uitstoot gekoppelde aanschafbelasting bpm, die voor de HEV op € 11.189 komt en voor de PHEV slechts €1.252 bedraagt. Een tweede blik op de prijslijst leert ons bovendien dat de simpelste PHEV een Comfort Smart is, een luxere versie die als HEV €61.995 kost. Je moet daarmee wel een hele grote hekel aan stekkers hebben om níet voor de PHEV te gaan. Die versie is bij gelijke uitvoering immers niet alleen goedkoper, maar biedt ook de mogelijkheid tot elektrisch forensen, staat op grotere wielen en heeft met 252 in plaats van 215 pk meer vermogen onder de kap.
De PHEV Comfort Smart doet zijn naam dus eer aan, want dit is duidelijk een slimmere keuze dan de reguliere HEV Comfort. Qua uitrusting krijg je onder meer elektirsch verstelbare voorstoelen, lederen bekleding, een volledig digitaal 12,3-inch instrumentarium, zonwering in de achterportieren en een dodehoekhulp. Als leuke bonus is het interieur mooier afgewerkt en krijg je nog meer gratis keuzes op het gebied van kleuren. Wat dacht je bijvoorbeeld van bruin leer met hout, of een deels in – jawel – groen uitgevoerd binnenste?
De Comfort Smart biedt nog meer interieurkleuren dan de Comfort, opnieuw zonder bijbetalen. Wat dacht je van deze opvallende combinaties?
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Santa Fe 1.6 T-GDI HEV Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 60.000 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 158 kW / 215 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 367 Nm bij 5.500 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 67 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.830 mm / 1.900 mm / 1.720 mm |
Wielbasis | 2.815 mm |
Massa leeg | 1.900 kg |
Laadvermogen | 740 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.110 kg / 750 kg |
Banden | 235/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,6 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 152 g/km |