De Ford Explorer is nog wat voordeliger dan zijn grote rivaal – Back to Basics
Standaard stoelmassage!
De elektrische Ford Explorer liet wat langer op zich wachten dan gehoopt, maar staat nu toch echt op de Nederlandse prijslijst. Hij is nog iets voordeliger dan de auto die we als één van zijn meest directe concurrenten zien, maar is die basisversie genoeg?
Ford Explorer Standard Range RWD - €41.450
De Ford Explorer deelt een belangrijk deel van zijn techniek met de Volkswagens ID4 en ID5, maar Ford plaatst hem wel een halve trede onder die auto’s in de markt. Waar een ID4 4,58 meter lang is, houdt de Ford al na 4,47 meter op. Voor een ID4 ben je bovendien minimaal 45 mille kwijt, terwijl je bij Ford al voor €41.450 in een elektrische cross-over uit het C-segment stapt. Met die bijzondere positie komt er één auto in beeld die opmerkelijk veel overeenkomsten vertoont met de Explorer, en dat is de eveneens nieuwe Renault Scenic. In de lengte schelen de Scenic en de Explorer precies 2 millimeter, in de hoogte wordt de centimeter evenmin gehaald en ook de wielbasis is nagenoeg gelijk. Hoewel de basisversie van de Scenic met €42.470 ook relatief voordelig is voor een auto in dit segment, blijft de Ford er nog dik duizend euro onder. In beide gevallen krijg je voor dat geld een elektromotor van precies 170 pk, al zit die bij Renault op de vooras en drijft hij bij Ford de achterwielen aan. Een significant verschil blijkt toch als we kijken naar accucapaciteit en rijbereik: de Renault komt met (netto) 60 kWh 430 kilometer ver, de Ford houdt het bij 52 kWh en weet de 400 km-grens daarmee niet te slechten (384 km WLTP).
Bij de Renault Scenic concludeerden we in deze rubriek dat de basisversie weliswaar voldoet, maar dat de 2 mille duurdere Techno door zijn fraaiere afwerking en extra voorzieningen die meerprijs meer dan waard is. In het geval van de Ford Explorer is het aanbod nog wat overzichtelijker en zijn er slechts twee versies, de Explorer en de Explorer Premium. Aan de buitenzijde is de instapversie herkenbaar aan zijn 19-inch wielen, een maatje kleiner dan bij de Premium. Introductiekleur ‘Arctic Blue’ is gratis en staat wat ons betreft uitstekend, dus die buit is al binnen.
Ten opzichte van de Premium – vanaf €45.450 – mist de basis-Explorer onder meer het Bang & Olufsen-audiosysteem, een elektrisch bedienbare achterklep, matrix-ledkoplampen en een fraaier afgewerkt interieur met sfeerverlichting. Voor het overige zijn de twee gelijk en dat betekent dat ook de simpelste Explorer ledverlichting rondom heeft, plus een 14,6-inch infotainmentscherm met navigatie, privacy glass, climatecontrol met twee zones, keyless entry en -start, adaptieve cruisecontrol, een in hoogte verstelbare laadvloer, dodehoekwaarschuwing, een draadloze telefoonlader en parkeersensoren rondom plus een achteruitrijcamera. Daar blijft het niet bij, want ook stuur- en stoelverwarming, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel én een massagefunctie voor die stoel zijn standaard! Bijzonder luxe dus, deze basisversie, en daarmee wat ons betreft een prima keuze. Evengoed loont het de moeite om een blik op de optielijst te werpen. Daar prijkt bijvoorbeeld een energiebesparende warmtepomp op voor €1.200, plus een uitgebreid pakket assistentiesystemen dat we omwille van zijn meerprijs van €1.800 vermoedelijk zouden laten voor wat het is. Nog een opvallend item op de optielijst zijn de twee gaten die Ford in het plafond kan zagen om een bagagenet aan te bevestigen: voor deze weelde betaal je 100 euro extra.
Extended Range
Wat nog wel een overweging waard is, is een technische upgrade. De Extended Range RWD kost met de basisuitrusting €45.950 en heeft dan niet alleen een veel groter rijbereik van 602 kilometer, maar met 286 pk ook een klap meer vermogen. Wie de auto snel wil hebben, heeft niet eens de keuze: de Extended Range arriveert binnenkort, de Standard Range pas in 2025. Halen we tot slot toch die Renault er weer bij, dan valt op dat de Fransen de duurdere EV87-aandrijflijn (625 km WLTP) standaard koppelen aan het hogere Techno-uitrustingsniveau. Voor zo’n auto betaal je dan ook minimaal €47.970, waarmee de Ford zich des te meer aftekent als een uitstekende aanbieding.