De elektrische Honda N-Van e is nog praktischer dan de benzineversie

Uitklapbaar in plaats van omklapbaar

Honda N-Van e
Honda N-Van eHonda N-Van eHonda N-Van eHonda N-Van eHonda N-Van eHonda N-Van eHonda N-Van eHonda N-Van eHonda N-Van eHonda N-Van eHonda N-Van eHonda N-Van eHonda N-Van eHonda N-Van eHonda N-Van eHonda N-Van eHonda N-Van eHonda N-Van e

Deze gloednieuwe Honda N-Van-e combineert de voordelen van een Nissan Prairie, een Chrysler Grand Voyager, een bestelbus en een EV in één compact pakket. Hij is ook nog eens praktischer dan de benzineversie, dus komt dat zien!

De Honda N-Van is in het Japan het nog praktischer broertje van de al bizar praktische N-Box. Waar laatsgenoemde primair op het vervoer van personen is toegespitst, is de N-Van – zijn naam zegt het al – in principe een ‘busje’ waarin afhankelijk van de uitvoering ook gewoon passagiers mee kunnen. De N-Van is een zogenaamde Kei car, een auto in de door duidelijke maatrestricties geregeerde klasse die in Japan grote belastingvoordelen oplevert.

Kei cars zijn doorgaans vooral bedoeld voor in de stad, dus dan lijkt het zinvol om de door wetgeving op 660 cc beperkte benzinemotor te vervangen door een elektrische aandrijflijn. De volledig elektrische N-Van e laat zien dat ze er bij Honda ook zo over dachten. Het merk is wat terughoudend als het gaat om specificaties, maar meldt wel dat de hoge, smalle Honda een bereik heeft van 245 kilometer. Opladen duurt aan een normale oplader zo’n 4,5 uur, maar kan aan een snellader met maximaal 50 kW een stuk vlotter. De accu kan worden gekoeld en verwarmd om de levensduur te verlengen en laadtijden te verkorten.

Nuchter en praktisch: de N-Van e is lekker simpel gehouden

Kijkend naar de foto’s kunnen we niet anders dan smelten voor de charmes van de N-Van. Alles aan deze auto straalt uit dat praktisch gebruiksgemak helemaal bovenaan de prioriteiten lijst stond. Het ongetwijfeld knalharde plastic van het interieur is zeker geen nadeel, maar zorgt ervoor dat het interieur van de pretentieloze N-Van is opgewassen tegen vele zware jaren. Stalen wielen, afhankelijk van de uitvoering met of zonder naafdop, schetsen een soortgelijk beeld.

Net een Nissan Prairie

De praktische N-Van heeft niet alleen een gigantische achterklep, maar ook twee (relatief) grote schuifdeuren. Net als de Ford B-Max en Nissan Prairie heeft de N-Van geen B-stijl, dus met voor- en achterdeuren geopend ontstaat er één grote, ononderbroken opening.

Geen B-stijl, dus één grote opening. Dit is de vierzitter, met weggeklapte stoelen.

Interessant is dat het Honda door het gebruik van een elektrische aandrijflijn is gelukt om het toch al rainte interieurvolume van de N-Van nog wat verder op te rekken.  In de meest compromisloze variant, de e:G met slechts één stoel, is de bruikbare interieurruimte verlengd met 95 mm. In deze versie draait alles om het vervoeren van zoveel mogelijk spullen, dus is het eenvoudige dashboard aan de passagierskant nog wat ingekort om meer ruimte creëren. De N-Van is er ook als L2, waarbij er achter de bestuurder nog een stoel is aangebracht en er dus evengoed vrij lange items kunnen worden vervoerd.

Stow&Go

Liever toch meer mensen mee? Geen nood. De N-van is er ook als e:L4 en luxere e:Fun, twee vierzits modellen met ingenieus weggewerkte stoelen. Het systeem is enigszins vergelijkbaar met het Stow&Go-principe waarmee Chrysler ooit furore maakte, en betekent dat de achterbank en de voorste passagiersstoel vrijwel naadloos in de bodem van de vloer kunnen wegzakken. Het resultaat is een vlakke laadvloer die weliswaar 120 mm hoger ligt dan bij de éénzits e:G, maar nog altijd indrukwekkend laag is. Het resultaat is een vierzits auto waarbij de passagierszetels in feite niet de prioriteit hebben, maar als een soort reservevoorziening in de bodem zijn aangebracht. Geen neerklapbare achterbank dus, maar een ópklapbare achterbank, die in principe keurig in de bodem wacht totdat hij van dienst kan zijn.

Het binnenste van de 'luxe' e-Fun met opgeklapte stoelen.

Minder dan 15 mille

Vooral voor de N-Van e:L4 zien we best carrièremogelijkheden voor in Europese steden, maar dat zal ongetwijfeld een droom blijven. In Japan start de verkoop in oktober en beginnen de prijzen voor een vierzitter bij omgerekend €15.994. De variant met snellaadmogelijkheid kost €16.645, de éénzitter heb je al voor €14.455.

PRIVATE LEASE Honda

Lease'm
Honda CR-V 2.0 HEV 2WD Elegance 30th Anniversary Edition
€ 889
 

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.