De elektrische Cadillac Escalade IQL is meer Escalade in vorm en functie
Voor als 5,70 meter niet genoeg is
“Leuk hoor, zo’n Cadillac Escalade IQ, maar hij is me toch net te kort”. Als dat is wat je dacht bij het zien van de eerste volledig elektrische Cadillac Escalade, is de Cadillac Escalade IQL nu al het beste nieuws van de dag. De IQL is niet alleen meer Escalade in centimeters, maar ook in vorm.
De Cadillac Escalade IQ werd in augustus 2023 voorgesteld als het elektrische equivalent van de Cadillac Escalade, Cadillacs grootste SUV en een begrip in autoland. Dat ‘equivalent’ staat er trouwens niet voor niets, want de IQ is zeker niet gewoon een Escalade met een elektrische aandrijflijn. Het gaat om een volledig separaat model met ‘toevallig’ dezelfde naam en positionering, maar een geheel eigen platform en koets. Dat wordt gedeeld met die andere elektrische mastodont van GM, de (GMC) Hummer EV. De Escalade IQ is bijna 5,70 meter lang en daarmee standaard al dik 30 centimeter (!) langer dan de reguliere Escalade op benzine, maar laten we niet vergeten dat die auto er ook als stevig verlengde Escalade ESV is. Voor wie een beetje thuis is in de Amerikaanse SUV’s: een reguliere Escalade is de Cadillac-versie van een Chevrolet Tahoe, de ESV van een Suburban.
Veel langer dan een Maybach
Ten opzichte van zo’n ESV schiet de elektrische Escalade IQ toch nog 6 centimeter tekort, maar daar kan met de komst van de nieuwe IQL wat aan worden gedaan. De Cadillac Escalade IQL is dik 5,80 meter lang en daarmee om precies te zijn 10,6 centimeter langer dan de reguliere IQ. Daarmee wordt de Escalade ESV dus ook naar het tweede plan verwezen, al is het verschil in lengte tussen die auto en de IQL aanzienlijk kleiner dan het verschil tussen de reguliere Escalade en de IQ. Met 5,80 meter is de IQL één van de allerlangste productieauto’s op de markt. Een mastodont als de Rolls-Royce Phantom EWB is nog wel langer, maar de Cadillac verpulvert de 5,47 meter lange Maybach S-klasse op dit vlak.
686 liter achter rij 3
Het lijkt (en is) misschien onzin om met een nóg langere versie van de toch al lange elektrische Escalade te komen, maar er is heus wat voor te zeggen. In vergelijking met de reguliere Escalade heeft de elektrische variant een langere neus (met gigantische frunk) en een gestroomlijndere koets, dus qua ruimte-aanbod valt hij tot nu toe wat in het niet bij zijn benzine-broer. Beide versies hebben drie zitrijen en tot zeven zitplaatsen, maar de IQL biedt volgens Cadillac dik 10 centimeter extra beenruimte op de derde zitrij. De hoofdruimte profiteert ook, net als de bagageruimte. Die gaat naar een bijna ongelofelijke 686 liter achter de derde zitrij (!), 2.135 liter achter rij twee of 3.546 liter met alle achterbanken plat. In de neus gaat nog eens 345 liter, dus maak je geen zorgen: ook jouw knuffelbeer kan mee.

Cadillac Escalade IQ boven, IQL onder. Laatstgenoemde oogt veel traditioneler en langgerekter.
Aan de voorzijde is de Escalade IQL gelijk aan de reguliere IQ, maar van opzij oogt hij veel meer als een traditionele Escalade. Dat heeft alles te maken met de dikke C-stijl en de forse extra zijruit die daarachter is geplaatst. Bij de reguliere IQ zit hier slechts een heel klein ruitje, gevolgd door een extreem dikke D-stijl.
Giga-accu
Het accupakket van de Cadillac Escalade IQL is net als bij de reguliere IQ ongeveer tweemaal zo groot als wat wij in Europa ‘belachelijk groot’ noemen, namelijk 205 kWh. Twee elektromotoren helpen afhankelijk van de versie 680 of 750 Amerikaanse pk’s (hp) op de been, bij een koppel tot 1.084 Nm. Op een volle accu komt de IQL 740 km ver, wat gelet op de accucapaciteit niet zo indrukwekkend is en gelet op het formaat en gewicht van de auto wel. Over dat gewicht gesproken: Cadillac zwijgt zelf in alle toonaarden over wat dit beestje weegt, en daar zijn ongetwijfeld goede renen voor. Andere media gokken echter op omgerekend dik, houd je vast, 4.000 kg.