De belangrijkste nieuwe (elektrische) auto's van 2025
Vooruitblikken!
In 2024 brachten autofabrikanten tientallen nieuwe of vernieuwde modellen op de markt. En in 2025? Dan komen er natuurlijk ook weer talloze nieuwe modellen uit. Tijd om een flinke greep te doen uit de schier ellenlange lijst nieuwkomers die je in 2025 verwachten kunt.
Audi Q3
De Audi Q3 is geen jonkie meer. Dit jaar brengt Audi een compleet nieuwe op de markt die zijn tanden in de BMW X1 moet zetten. In tegenstelling tot van de BMW X1 komt er van de Q3 géén volledig elektrische versie. Wat je wél kunt verwachten: plug-in hybride aandrijflijnen die een elektrisch bereik van dik 100 kilometer bieden.
Audi Q3 (illustratie: Larson).
Audi A6 e-tron
Kennen we de Audi A6 e-tron niet al? Zeker. Maar 2025 wordt het jaar waarin de elektrische opvolger van de traditioneler gemotoriseerde A6-zonder-e-tron zich mag bewijzen op de automarkt. Hij is er als Sportback en als Avant en beide carrosserievarianten zijn te krijgen met een uitgebreid stel aandrijflijnen. Daar zit ook een sportieve S6 tussen.
Audi A6 e-tron.
Audi A7
We noemden de A6-met-verbrandingsmotor al. Die bestaat niet meer. Hij wordt in 2025 opgevolgd door een volledig nieuwe generatie, maar zal dan als A7 door het leven gaan. Inderdaad: op dezelfde wijze zoals de A4 aan een nieuwe generatie is geholpen en zijn dagen nu als A5 slijt. Nog meer Audi-nieuws? Zeker, zo komt er ook een vernieuwde Q7 én mag de nieuwe maar reeds gepresenteerde Q5 zich gaan bewijzen.
Audi A7 Avant (illustratie: Larson).
Alpina A390
Is Alpine altijd een merk van sportieve coupés? Zeker niet. Zo heeft het in de vorm van de A290 een eigen extra potente versie van de Renault 5 E-Tech Electric. Het komt zelfs met een elektrische, gestrekte cross-over: de A390. De conceptversie is al getoond en de productieversie laat niet lang op zich wachten.
Alpine A390 Beta (concept-car).
Alfa Romeo Stelvio
Van 2022 tot 2026 wil Alfa Romeo jaarlijks een nieuw model introduceren. Vorig jaar was dat de Junior en in 2025 lijkt dat de Stelvio te worden. De SUV loopt op zijn laatste benen en lijkt opgevolgd te worden door een volledig elektrisch model. Wat de nieuwe Alfa is die in 2026 komt? Zeer waarschijnlijk de Giulia.
BMW iX3 ‘Neue klasse’
De nog kakelverse BMW X3 is er met mild-hybride en plug-in hybride aandrijflijnen. Een volledig elektrische variant komt er niet van. Wél komt er een elektrisch equivalent van de X3, maar dat wordt een model dat op een totaal andere basis troont. Die nieuwe 'iX3' - het is nog onzeker of die zo gaat heten - wordt een van de eerste modellen van BMW's Neue Klasse-familie. AutoWeek kon je onlangs al exclusief laten zien hoe die nieuwe SUV eruit komt te zien. Het wordt de productieversie van de eerder getoonde Vision Neue Klasse X.
BMW iX3
BMW 3-serie en 'i3' Neue Klasse
2025 is ook het jaar waarin je een volledig nieuwe generatie van de 3-serie kunt verwachten. Die krijgt gewoon weer in meer of mindere mate geëlektrificeerde verbrandingsmotoren. Net als de X3 krijgt ook de nieuwe 3-serie een volledig elektrisch equivalent van de Neue Klasse-familie. Die elektrische 'i3' staat dus ook op een totaal ander platform van de 3-serie met benzine- en dieselmotoren. Een groot verschil met de X3 en de 'iX3': de Neue Klasse 'i3' en de 3-serie met verbrandingsmotoren gaan wél sterk op elkaar lijken. Ook de 3-serie en i3 delen hun platform én koets niet met elkaar. Beide modellen lijken overigens een beresterke M-versie te krijgen.
BMW 3-serie (illustratie: Larson).
BYD Sealion 7
In de vorm van de Seal U heeft BYD op papier een SUV-alternatief voor de Seal in het aanbod. Die Seal U staat echter op een totaal andere basis dan de elektrische Seal en is in thuisland China zelfs helemaal geen 'Seal'. Dit jaar brengt BYD de Sealion 7 op de markt. Dat is wél een technisch broertje van de Seal. Hij is 4,83 meter lang, staat ietwat hoog op de pootjes, kost zo'n 50 mille en is geheel volgens BYD-traditie ook vernoemd naar een zeezoogdier.
BYD Sealion 7.
Citroën C5 Aircross
In oktober presenteerde Citroën de Concept C5 Aircross: een vrij concrete voorbode van de nieuwe C5 Aircross. Die nieuwe SUV wordt natuurlijk weer een zustermodel van auto's als de Peugeot 3008, 5008 en Opel Grandland. Dat betekent: STLA Medium-hardware, plug-in hybride varianten én volledig elektrische versies. Citroën lijkt er niet voor terug te deinzen om de nieuwe C5 Aircross een lekker markante verpakking te geven. Ook dát is Citroën. We hebben de nieuwe C5 Aircross al voor je getekend.
Onze vooruitblik op de nieuwe Citroën C5 Aircross.
Cupra Raval
De Born en Tavascan zijn straks niet langer meer de enige elektrische modellen van Cupra. De Cupra Raval staat te trappelen om de Europese EV-koper met zijn sportieve karaktertje voor zich te winnen. De Raval is het eerste model van de Volkswagen Group die op het MEB Entry-platform komt te staan, waar ook de Skoda Epiq en de Volkswagen ID2 gebruik van gaan maken. Interessant: dat zijn in de basis voorwielaandrijvers. Er komen geen versies met verbrandingsmotoren, wat hopelijk goed nieuws is voor de interieurruimte. Cupra heeft 'm namelijk kunnen indelen zonder concessies te hoeven doen. De Raval wordt overigens níet de opvolger van de Seat Ibiza, want die auto mag na een tweede facelift in 2025 gewoon nog even door.
Cupra Raval.
Dacia Bigster
Is de Dacia Duster je te krap? Geen probleem. Straks kun je bij Dacia terecht voor de Bigster. Dat is in zekere zin een uitgerekte en dus langere én hogere versie van de Duster. Hij staat een stapje hoger in de markt en komt met zaken beschikbaar die niet in de Duster leverbaar zijn. Een derde zitrij? Die heeft de Bigster niet. Extra veel bagageruimte én een fonkelnieuwe hybride aandrijflijn wel.
De Dacia Bigster doet zijn naam eer aan. Het is een flinke jongen: met 4,57 meter is hij ongeveer net zo lang als een Volkswagen Tiguan.
DS N°8
DS heeft een nieuw topmodel: de N°8. Inderdaad: N°8 en dus geen DS 8. Het is een relatief lage cross-over met een sterk aflopende daklijn, markant design en hardware die je kent van auto's als de Peugeot 3008, 5008 en Opel Grandland. Hij is tot 350 pk sterk en moet tot 750 kilometer ver komen op een volle accu. Prijzen hebben we nog niet, een introductievideo wel.
DS N°8.
Fiat Grande Panda
Hij heet Grande Panda, maar zo groot is -ie helemaal niet. Alhoewel, hij is 30 centimeter langer dan de altijd mild-hybride Panda waar hij naast komt te staan en geen schroefje mee deelt, maar het blijft een compact model. Een speels verpakte ook nog eens. De Grande Panda is hoekig, retro én is er net als z'n vele neefjes en nichtjes van Stellantis ook met volledig elektrische aandrijflijnen. De elektrische Fiat Grande Panda is er vanaf €25.990
Fiat Grande Panda.
Fiat 'Panda Multipla'
De Panda leeft. In de natuur helaas niet meer in grote aantallen, maar in autoland dijt de Panda-populatie enorm uit. De Grande Panda - waarom niet Granda? - staat boven de Panda - maar ook de Grande Panda moet een model boven zich dulden. Op dezelfde wijze als de Grande Panda het Fiat-alternatief is van de Citroën (ë-) C3, wordt een officieel nog naamloze SUV van Fiat het equivalent van de (ë-) C3 Aircross en Opel Frontera. Fiat hintte erop dat 'Panda' een familienaam wordt. Gezien de pixelige retrovibe die Fiat wel lijkt te waarderen, zou het ons niet verbazen als het merk de toevoeging 'Multipla' achter modelnaam Panda plakt. Een digitale vooruitblik op het model bekijk je hier.
Fiat 'GigaPanda' of 'Panda Multipla' (illustratie Larson).
Ford Capri
De op Volkswagens MEB-platform tronende elektrische Explorer heeft een zustermodel: de Capri. Ook die Ford Capri heeft een naam die in het verleden op heel andersoortige modellen werd gedrukt. Een andere overeenkomst met de Explorer EV: zijn platform. Ook dat is namelijk MEB-hardware van Volkswagen. De Ford Capri komt tot 600 kilometer ver op een volle accu en heeft een vanafprijs van net geen 48 mille.
Ford Puma Gen-E
Ford heeft de Fiesta de deur gewezen en dat betekent dat de Puma bij Ford de kar in het compacte segment moet trekken. Om de Puma-klauwen scherper te houden, werd de cross-over op Fiesta-basis begin dit jaar gefacelift. Ook aan het eind van 2024 is er Puma-nieuws: de Ford Puma is er nu tevens als elektrische Gen-E. Hij heeft een bereik van 376 kilometer, is 168 pk sterk en is er vanaf €34.395.
Honda Prelude
In 2023 toverde Honda tijdens de Japan Mobility Show de Prelude Concept uit de hoge hoed. Die komt ook naar Nederland! Die zou aanvankelijk pas in 2027 in productie gaan, maar komt al begin 2026 naar Europa. Mogelijk wordt de definitieve variant dus al dit jaar getoond. Het Civic-neefje krijgt in ieder geval hybride aandrijflijnen. Misschien volgt er ook wel een heftige Type R!
Honda Prelude.
Jeep Compass
Stellantis heeft zijn vernieuwingsvizier ook op Jeep gericht. In de Verenigde Staten bracht het de afgelopen jaren de ene na de andere nieuwe SUV uit. Een daarvan - de Grand Cherokee - kwam ook naar Nederland. Verder is de Avenger natuurlijk een écht Stellantis-product. Die compacte en ook elektrische cross-over heeft namelijk al talloze neefjes en nichtjes. En de Compass? Het inmiddels op leeftijd geraakte model wordt vervangen door een ook elektrische SUV die je kunt zien als Jeeps afgeleide van de Peugeot 3008, 5008, Opel Grandland en de nog te onthullen nieuwe Citroën C5 Aircross.
Hyundai Inster
Hij is klein, aaibaar en helemaal elektrisch: de Hyundai Inster. De Inster is voor Europa ontwikkeld. Het is de puur elektrische versie van de Casper geheten kleine rakker die Hyundai in thuisland Korea uitsluitend met verbrandingsmotoren verkoopt. De Inster heeft SUV-achtige designelementen en biedt een elektrisch bereik van tot 370 kilometer. Z'n vanafprijs: €24.245. Daar krijg je wel de kleine (42 kWh) accu voor. Hier lees en bekijk je meer van Hyundai's sympathieke EV'tje.
Kia EV2
Ook Kia komt met een compact elektrisch model. Hoe die gaat heten? Dat weten we officieel nog niet, maar het feit dat hij een stapje onder de EV3 komt te staan, doet uiteraard vermoeden dat het 'EV2' wordt. Hoe we weten dat-ie komt? Welnu: er is al eens een ingepakt testexemplaar in het openbaar gesnapt. De Kia EV2 krijgt net als de EV3 een lekker bonkig voorkomen en lijkt ook zijn in de basis voorwielaangedreven platform met die auto te delen. Dit jaar hopelijk meer.
Kia EV2: duidelijk een 'kleintje-EV3'.
Kia EV4
De Kia Ceed krijgt in 2025 een volledig elektrisch equivalent: de EV4. In 2023 liet Kia al eens de Concept EV4 zien. Met die showauto gaven de Koreanen een eerste glimp van dat elektrische model. Dat was een sedan, maar er komt ook gewoon een vijfdeurs hatchback. Uitgebreide technische specificaties? Die zijn er nog niet, foto's van de daadwerkelijke auto evenmin. Wél hebben we de auto al voor je getekend. Hoe hij volgens ons opdroogt, bekijk je hier.
Kia EV4 (illustratie: Larson).
Kia K4
De Kia Ceed wordt niet door één, maar door twee modellen opgevolgd. Er komt namelijk een volledig elektrische EV4, maar óók een nieuwe modelfamilie met verbrandingsmotoren. Dat wordt waarschijnlijk een op de Europese markt afgestemde versie van de Kia K4 die eerder dit jaar al in de Verenigde Staten werd gelanceerd. De Kia K4 is er als hatchback én krijgt een gelikt gelijnde sedanversie. Waarom we denken dat de K4 onze kant op komt? De auto is al eens in ingepakt testkostuum op Europese bodem betrapt. Of hij Ceed of K4 gaat heten, dat weten we nog niet.
Deze Kia K4 wordt de directe opvolger van de Ceed-met-verbrandingsmotoren.
Lynk & Co 02
De Lynk & Co 01 bleek een regelrecht schot in de registratieroos. De plug-in hybride 01 heeft er een volledig elektrisch broertje bij: de 02. De Lynk & Co 02 is een zustermodel van de Volvo EX30, maar hij is aanzienlijk ruimer én goedkoper. Succes verzekerd?
Lynk & Co 02.
Mazda EZ-6
Het is over en uit voor de Mazda 6, maar de middenklasser blijft niet zonder opvolger. De volledig elektrische Mazda EZ-6 komt onze kant op en gaat hier mogelijk '6e' heten. De EZ-6 is vooral heel Chinees: het is immers een auto die zijn genen deelt met een elektrisch model van... Changan!
Mazda EZ-6.
Mercedes-Benz CLA
Mercedes-Benz brengt dit jaar weer een flinke reeks nieuwe of vernieuwde modellen uit. Een daarvan is de volledig nieuwe Mercedes-Benz CLA. Dat wordt net als zijn twee voorgangers een sedan met een sterk aflopende daklijn. De productieversie van de Concept CLA krijgt een aalgladde koets en komt voor het eerst zelfs beschikbaar met volledig elektrische aandrijflijnen.
Mercedes-Benz ‘C-klasse EQ’
De BMW 3-serie krijgt een volledig los daarvan staand elektrisch alternatief en Audi werkt aan een volledig elektrische A4 e-tron die niets met de (voorheen A4 geheten) A5 te maken heeft. En Mercedes-Benz? Dat volgt dezelfde weg en komt met een zogenoemde dedicated EV dat geen moertje deelt met de C-klasse, maar er wel als alternatief voor geldt.
Mercedes-Benz C-klasse EQ/ EQC (illustratie: Larson).
Mitsubishi Outlander PHEV
Wie Outlander zegt, zegt PHEV. De vorige generatie Mitsubishi Outlander was als plug-in hybride PHEV vooral door bijtellingsvoordeel niet aan te slepen. Nu is er een nieuwe. Althans, een voor Nederland nieuwe. Ver buiten onze landsgrenzen bestaat het model al jaren. Voordelig bijtellen kun je er niet mee, tot 86 kilometer elektrisch rijden wel. De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV is 4,72 meter lang, is tot 306 pk sterk en is er als instapper Pure vanaf €51.990.
MG ZS Hybrid
De nieuwe MG ZS komt enkel als hybride Hybrid+ naar ons land. De elektrische ZS EV van de vorige generatie blijft nog even leverbaar en wordt op termijn opgevolgd door een totaal ander model. De ZS Hybrid+ is 197 pk sterk en is er al vanaf minder dan €30.000. Last van hoge invoerheffingen heeft-ie niet, het is immers geen EV. Liever een hybride SUV van MG die je in het stopcontact kunt prikken? Dan moet je bij de grotere (en duurdere) HS zijn.
Nissan Micra
Er komt eindelijk een nieuwe Nissan Micra. Dat wordt een zustermodel van de volledig elektrische Renault 5 E-Tech Electric. Inderdaad: de Micra wordt een EV. Het gros van zijn plaatwerk gaat die Micra delen met zijn Franse zustermodel, maar hij krijgt in ieder geval een eigen front voor net dat vleugje eigen uitstraling. Althans, als Nissan niet door een fusie met Honda ineens heel andere plannen krijgt...
Nissan Micra (illustratie: Larson).
Opel Frontera en Grandland
De Opel Grandland X en Crossland X waren in 2017 de eerste Opels met Peugeot-techniek, ontwikkeld nog voordat Opel door de Fransen werd overgenomen. Nu zijn de SUV’s allebei aan vervanging toe en dat gebeurt bij de Grandland op voorspelbare wijze. De nieuwe Grandland deelt zijn techniek als vanouds met de Peugeot 3008, wat betekent dat hij net als de nieuwste versie van die auto voor het eerst als EV leverbaar wordt. De Crossland krijgt een wat verrassender vervolg in de Frontera, een budgetvriendelijke SUV met tot zeven zitplaatsen en een vanafprijs van vooralsnog zo’n 30 mille. We zijn benieuwd wat de Nederlandse koper daarvan vindt.
Polestar 5
Er zit maar liefst vijf jaar tussen de Polestar Precept Concept en de Polestar 5, maar toch is de één in feite de productieversie van de ander. De 5 blijft trouw aan het origineel en is nog altijd een lage vierdeurs sedan-achtige die nu eens geen SUV-trekjes heeft. Net als de 4 heeft de Polestar 5 geen achterruit, wat het noch een sedan noch een hatchback maakt. De 5 is extra interessant omdat hij op een nieuw platform voor topmodellen staat, dat ook gebruikt zal worden voor de open Polestar 6. Jawel: Polestar komt met een elektrische cabrio.
Porsche 718
Porsche heeft het beloofd: de 911 wordt voorlopig niet elektrisch. Dat betekent ook dat de rest van het gamma indien gewenst wél aan elektrificatie kan worden overgeleverd, en dat is precies wat er met de 718 Boxster en Cayman gaat gebeuren. De huidige 718 wordt met zescilindermotor door sommigen nog hoger ingeschaald dan dikke 911’s als het om rijplezier gaat, maar de huidige 718 loopt al wel sinds 2016 mee en was toen al een doorontwikkeling van de Boxster en Cayman die voor dat jaar in de showroom stonden. De aankomende generatie kunnen we daar niet van betichten, want de nieuwe 718 Boxster en Cayman - die namen kunnen nog wijzigen - zijn altijd elektrisch. Het is dus aan Porsche om aan te tonen dat een elektrische aandrijflijn niet alleen in een supersedan als de Taycan of een SUV als de Macan goed kan werken, maar ook in een primair voor pret bedoeld apparaat als een 718.
Renault 4
We zouden de nieuwe Renault 4 E-Tech graag introduceren aan de hand van het zinnetje ‘het succes van de nieuwe Renault 5 smaakt naar meer’, maar daarvoor is het nog veel te vroeg. De ‘5’ is immers nog nauwelijks op de markt. Renault heeft dan ook vol zelfvertrouwen in dezelfde periode maar meteen twee elektrische retro-kleintjes ontwikkeld, en de uitstekende ontvangst van de 5 doet vermoeden dat die gok goed gaat uitvallen voor het merk. De 4 is uiteraard een verwijzing naar de Renault 4 die al ruim voor de oorspronkelijke Renault 5 heel succesvol was. Ondanks zijn lagere nummer is hij in huidige vorm juist wat groter dan de 5 en kan als diens SUV-broertje worden omschreven. Het design zit vol met typische 4-kenmerken, maar is toch ook heel modern. De basisversie heeft 90 kW (120 pk) en een 40 kWh accupakket, goed voor een actieradius van 300 km. De duurdere Comfort Range levert 110 kW (150 pk) en 245 Nm, in combinatie met een 52 kWh accu, waarmee hij ‘tot’ 400 km WLTP komt.
Renault 4.
Skoda Epiq – Het gaat ineens snel
Vreemd eigenlijk: na de Enyaq bleef het jarenlang stil bij Skoda als het om elektrische auto’s gaat. Nu gaat het echter snel, want na de Elroq - feitelijk een kortere Enyaq - maken we in 2025 kennis met de Epiq. Dat is Skoda’s inzending op het MEB-Entry-platform. De auto krijgt een lengte van 4,10 meter en is daarmee net als platformgenoten Cupra Raval en Volkswagen ID.2 een echte B-segmenter. Een belangrijk verschil met de stalgenoten lijkt te worden dat de Skoda een meer SUV-achtig uiterlijk en wellicht ook een ruimer interieur krijgt. Technisch zal er aanzienlijk minder verschil te bespeuren zijn, maar aan de buitenkant is de Epiq met z’n Modern Solid-designtaal onmiskenbaar een moderne Skoda. Het interieur is natuurlijk ook modern, maar ademt vooral die nuchtere Skoda-sfeer waar het merk zoveel mensen mee aanspreekt. Dat doet de Epiq trouwens ook met zijn prijs: al vanaf zo’n €25.000 moet je er eentje hebben.
Skoda Epiq
Skoda Elroq - Prijzenoorlog
Na de ietwat tegenvallende Volvo EX30 wagen we ons maar even niet maar aan voorspellingen over wat de populairste nieuwe auto van Nederland wordt. Dat de Skoda Elroq veel Nederlandse kopers gaat trekken, durven we echter wel aan. Is het dan zo’n onderscheidende auto? Dat niet. In feite is een Elroq gewoon een Enyaq, maar dan met een 16 centimeter kortere kont en 130 liter minder bagageruimte. De Elroq is van achter het stuur dus nauwelijks te onderscheiden van een Enyaq, maar is met een vanafprijs van €34.990 wel even € 8.000 goedkoper! In zijn prijssegment is de Elroq daarmee alsnog bijzonder lang en ruim en daarmee biedt deze elektrische Skoda wel heel veel EV voor z’n geld. Behalve instapversie 50 (347 km bereik) is de Elroq er ook als 60 (447 km) en 80 (579 km). Die zijn uiteraard duurder, maar met vanafprijzen van respectievelijk €37.990 en €42.990 zijn ook deze versies erg scherp geprijsd.
Skoda Elroq.
Suzuki eVitara
De eerste elektrische Suzuki wordt, hoe kan het ook anders, een SUV. Suzuki blikte in januari 2023 al op de auto vooruit met de eVX Concept en gaf diezelfde auto later in 2023 al een kleine design-update. Het is dus menens, maar dat is de eVitara ook wel aan te zien. Hij is 10 centimeter langer dan een Vitara, weet volgens zijn makers uit 60 kWh 500 km actieradius te persen en komt er ook met vierwielaandrijving, een echt Suzuki-stokpaardje. Tegelijkertijd staat-ie niet helemaal op zichzelf, maar deelt hij heel wat onderdelen met een nieuwe, compacte elektrische Toyota die je verderop vindt.
Suzuki Vitara.
Tesla Model Y
Op 31 augustus 2023 had nog niemand de gefacelifte Tesla Model 3 gezien, maar op 1 september konden we ermee rijden én kon iedereen ‘m direct bestellen. Het kan dus hard gaan bij Tesla, en dat zal ongetwijfeld niet anders zijn als de op soortgelijke wijze vernieuwde Model Y eindelijk arriveert. Reken ook hier op een significant gemoderniseerd in- en exterieur en (nog) efficiëntere aandrijving, maar ook op een geraffineerder en comfortabeler onderstel en betere afwerking. En het verdwijnen van de richtingaanwijzerhendel, uiteraard.
Toyota Urban Cruiser
Toyota noemt zijn kleinste EV niet bZ2X, maar Urban Cruiser. Wat het is? Feitelijk een Suzuki e Vitara met een Toyota-front. Het platform van de auto is net als dat van zijn Suzuki-neefje ontwikkeld door Toyota, Suzuki en Daihatsu. De elektromotoren ook, maar de rest van de auto is door Suzuki ontwikkeld. Een Suzuki die in Europa een Toyota wordt, dat zien we niet vaak.
Toyota Urban Cruiser.
Volkswagen ID.2
Waar ging het mis bij Volkswagen? Dat hebben mensen binnen en buiten het bedrijf zich vaak afgevraagd na de introductie van de wat ál te hippe en daarmee omslachtige ID.3 en zijn derivaten. Met de ID.2 lost Volkswagen in één klap meerdere beloftes in, want behalve betaalbaar elektrisch vervoer moet deze auto ook een ouderwets nuchtere, zakelijke en makkelijk te bedienen auto zijn. Een echte Volkswagen, kortom, in de geest van de op de Golf 7 gebaseerde e-Golf die we net voor de ID.3 wél heel fijn vonden. Hoe we dit alles weten? Wel, Volkswagen toonde in maart 2023 al een concept-car met de naam ID.2all, die weinig te raden overlaat voor wat betreft het design en interieur. Qua positionering is de 4,05 meter lange ID.2 een Polo-achtige, technisch is het de evenknie van de eveneens in 2025 te lanceren Cupra Raval en Skoda Epiq.
Volkswagen T-Roc
De Volkswagen T-Roc verscheen in 2017 en was toen in feite het cross-over-broertje van de Golf 7. Wie weet dat diens opvolger Golf 8 inmiddels al gefacelift is, weet genoeg: die T-Roc is voor autobegrippen stokoud. Dat staat zijn succes echter niet in de weg. In het eerste halfjaar van 2024 schopte de T-Roc het doodleuk tot een vierde plek op de Europese verkoopranglijsten, een prestatie van formaat. Volkswagen schoot dus in de roos met dit ‘tussenmodel’, dat we aanvankelijk niet zo goed konden plaatsen ten opzichte van de Tiguan. Volgend jaar komt eindelijk de nieuwe, die qua concept en design zeker niet teveel breekt met het zo succesvolle eerste model. Reken wel op een kleine technische revolutie, inclusief de nieuwe plug-inhybride aandrijflijnen die ook in de T-Roc een elektrisch rijbereik van zo’n 120 kilometer zulle opleveren. Eén ding verandert er helaas wel rigoureus: de T-Roc Cabrio krijgt geen opvolger.
Volkswagen T-Roc (illustratie: Larson).
Volkswagen Tayron
Van de nieuwe Volkswagen Tiguan verschijnt geen langere Allspace-versie, maar dat betekent niet dat Volkswagen die klantenkring vergeet. De Allspace maakt plaats voor de Tayron, een separate SUV die met 4,77 meter lengte een trede boven de Tiguan staat. Hij is bovendien nog eens 5 centimeter langer dan de Allspace en dus lekker ruim. Een derde zitrij is een optie, zonder gaat er tot 2.090 liter aan bagage achterin. Eén nadeel: de combinatie van drie zitrijen én plug-in hybride is net als bij de Skoda Kodiaq niet mogelijk.
Volvo ES90
Enorm veel zal Volvo er hier niet van verkopen, maar we zijn blij dat de ES90 toch ook gewoon in Europa wordt geleverd. Deze auto laat zich omschrijven als de elektrische evenknie van de S90, zoals de EX90 dat voor de XC90 is. Ook de ES90 is helemaal nieuw en staat op een nieuw platform, dat net als de aandrijflijnen wordt gedeeld met de SUV. Hoewel sedans hier steeds zeldzamer worden, zijn er in dit segment nog wel een paar te vinden. Zo vindt de ES90 meteen de BMW i5, de Mercedes EQE en de Audi A6 op z’n pad, en dan hebben we de Chinese alternatieven nog niet eens genoemd.
Natuurlijk nog veel meer. Denk aan de Zeekr 7X, de Leapmotor B10, plug-in hybride modellen van Chery, de elektrische nieuwkomer van Jaguar...Polo facelift, Zeekr 7X, Leapmotor en ga zo maar door. Waar kijk jij het meest naar uit?