De basisversie van de Skoda Enyaq pik je er zo uit – Back to Basics

Lawaaiiger dan een dure...

Skoda Enyaq
Skoda EnyaqSkoda EnyaqSkoda EnyaqSkoda EnyaqSkoda Enyaq

Zie je een gefacelifte Skoda Enyaq met matzwarte raamomlijsting? Dan is het gegarandeerd de absolute basisversie mét de kleinste accu. Vandaag onderzoeken we wat die auto verder nog te bieden heeft.

Skoda Enyaq 60 Selection - €42.990

Jawel: aan de raamomlijsting van de Skoda Enyaq kun je niet alleen de uitvoering, maar soms ook de motorversie aflezen. Basisversie Selection heeft in het geval van de 60-aandrijflijn een matzwarte lijst om de zijruiten, terwijl dit onderdeel bij een Selection met 85-aandrijflijn is uitgevoerd in een tint die Skoda ‘Unique Dark Chrome’ noemt. Een lichtere, grijzere tint dus. Dezelfde tint vinden we dan ook op de dakrails terug, die bij de Enyaq 60 Selection eveneens matzwart zijn. Hoogglans-zwart is voor deze onderdelen trouwens ook een optie, maar dan moet je uitwijken naar de dure Sportline.

De nieuwe basis-aandrijflijn voor de Enyaq is met 204 pk vermogen en 63 kWh accucapaciteit best goed bedeeld en bezorgt dit model een rijbereik van 433 kilometer. Daar is een stuk beter mee te leven dan met de ‘oude’ 50, en dan is de gefacelifte 60 ook nog goedkoper. Het begint bij €42.990, waarmee Skoda het prijsverschil tussen de Enyaq en een gelijk gemotoriseerde Elroq reduceert van €8.000 naar €5.000. Dat scheelt nogal, al is €5.000 nog steeds een stevige korting als je bedenkt dat zo’n Elroq (€37.990 als 60)eigenlijk gewoon een ingekorte Enyaq is. Ten opzichte van directe concurrenten is de Enyaq echter wel schappelijk geprijsd en dat geldt nu meer dan voorheen.

Basisversie Selection is één van de in totaal drie leverbare uitvoeringen voor de Enyaq. Aan de buitenzijde is er nog een manier om deze variant te herkennen: de verlichting. Vanaf de Business Edition krijgt de Enyaq standaard fraaiere ledkoplampen met matrix-grootlicht mee, de instapper doet het met eenvoudiger led-units. Aan de achterzijde uit dit zich in het ontbreken van zogeheten ‘dynamische’ richtingaanwijzers en het feit dat het gedeelte van het achterlicht dat zich op de klep bevindt, niet oplicht bij de basisversie. Jammer, want dat oogt armoedig en levert geen wezenlijke besparing op voor Skoda. Ook uniek voor de selection zijn de heldere zijruiten: de andere uitvoeringen hebben standaard ‘privacy glass’.

Zoals we gewend zijn van Skoda, is de Enyaq standaard uitgevoerd in de kenmerkende unilak ‘Energy Blue’. In de volksmond kennen we dit ook wel als ‘knalblauw’ en je raadt het al: onze goedkeuring heeft het. In combinatie met het lichtgrijs van de bumpers en dorpels oogt het op de nieuwe Enyaq nog wat gewaagder dan voorheen. Wie toch een andere kleur wil, is afhankelijk van de specifieke keuze €890 of €1.190 kwijt. De standaardwielen zijn uiteraard lichtmetalen exemplaren en meteen al 19-inch groot. Als optie kun je ook bij de basisversie kiezen voor een panoramadak dat nog open kan ook, dat zien we vaak anders. Ook opvallend is het ‘chroom pakket’, dat behalve een onnodige spatie verchroomde raamomlijsting en zilverkleurige dakrails brengt. Tja, zo kunnen we die 60 Selection alsnog niet herkennen…

Minder geluidsisolatie

Het moet gezegd: het interieur van de goedkoopste Enyaq ziet er afgaande op de plaatjes al prima uit. Dat komt door het deels met zachte materialen beklede dashboard, maar ook door de combinatie van stof en kunstleer die Skoda zowel in de Selection als in de Business Edition gebruikt. De Selection is wel de enige zonder elektrisch verstelbare massagestoelen (!), die de andere versies dus wel hebben. De Selection is ook de enige uitvoering die het zonder draadloze telefoonlader en zonder usb-c-poorten achterin doet, waarbij met name dat laatste als pijnlijk kan worden ervaren. Pas bij een aanrijding zal blijken dat achterpassagiers nog iets missen, want zijairbags achterin krijgt deze uitvoering niet. Het kinderslot in de achterportieren is bij de Selection bovendien niet elektronisch en dus niet vanaf de voorstoel te bedienen. Ook ontbreekt snelwegassistent ‘Travel Assist’ en is de Selection de enige Enyaq waarbij het openen en sluiten van de achterklep met de hand gebeurt. De opvallendste misser vinden wij echter die van ‘extra geluidsisolatie’. We hebben uiteraard geen idee wat het effect daarvan is, maar het is wel opmerkelijk dat Skoda de luxere versies kennelijk van meer isolatie voorziet. Iets om in gedachten te houden als je ons straks in een test de loftrompet ziet steken over de (mogelijk) rust aan boord van het ongetwijfeld dure testexemplaar…

Met alles wat er níet op de basis-Enyaq zit, zou je bijna vergeten wat er wél op zit. Die lijst is gelukkig ook lang. Keyless entry en -start, stuur- en stoelverwarming, automatische climatecontrol met drie zones, een 13-inch touchscreen met navigatie, een automatisch dimmende binnenspiegel, een achteruitrijcamera, adaptieve cruisecontrol en een paraplu in de deur maken hier zelfs een behoorlijk luxueuze basisversie van, waarin het je eigenlijk aan niets ontbreekt.

De keuze van de auteur

Skoda Enyaq met panodak

De basisversie, maar dan met 'Clever Pack', panoramadak en trekhaak.

Ik kan wel leven met zo’n Selection, maar denk wel dat het slim is om voor €1.490 het niet voor niets zo geheten ‘Clever Pack’ te bestellen. Dat brengt namelijk de ontbrekende usb-c-poorten, de extra geluidsisolatie, de draadloze telefoonlader, de elektrische achterklep, het elektronische kinderslot en ‘Travel Assist’ en daarmee bijna alles wat de Selection mist ten opzichte van de Business Edition, behalve de luxe ledverlichting en de elektrisch verstelbare stoelen. Met €44.480 is een Enyaq 60 met dit pakket alsnog een stuk voordeliger dan die €47.490 kostende Business, dus deze route is te verdedigen. Helaas voor mij horen ook de donkere zij- en achterruiten erbij met het Clever Pack, dus mijn goede smaak legt het vandaag even af tegen mijn  drang naar betaalbare luxe. Voor de buitenzijde houd ik het bij de basiswielen en de basiskleur, vooral omdat ik dat blauw zo lekker typisch Skoda vind. De verchroomde raamomlijsting vind ik tof, maar bij deze basisversie houd ik die 490 euro in mijn zak en kiezen we in plaats daarvan voor het panoramadak van €1.190, vooral omdat ik zo’n open schuifdak in de lente echt heerlijk vind. Het Transportpakket van €390 vind ik ook een aanrader, vanwege de handige dubbele bodem en de opbergtas voor de laadkabel die in deze frunkloze EV eigenlijk nergens anders heen kan. Het totaal voor deze wat opmerkelijk samengestelde Enyaq wordt dan €46.060, of €47.050 als we er ook nog een elektrisch uitklapbare trekhaak tegenaan gooien. Bijna verplicht, want ook aanhangers volgen namelijk graag Skoda-rijders.

Signalement

Merk Skoda
Model Enyaq 60 150kW Selection
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 41.850

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk
Maximaal koppel 310 Nm
Accu capaciteit (bruto) 63 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.658 mm / 1.879 mm / 1.622 mm
Wielbasis 2.771 mm
Massa leeg 1.902 kg
Laadvermogen 602 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 750 kg
Banden235/55R19Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,1 s
Stroomverbruik (WLTP) 15,6 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 433 km

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.