De basisversie van de Kia Picanto is de enige zonder led – Back to Basics

Met zijknippers en wieldoppen

Kia Picanto DynamicLine back to basics
Kia Picanto DynamicLine back to basicsKia Picanto DynamicLine back to basicsKia Picanto DynamicLine back to basicsKia Picanto DynamicLine back to basicsKia Picanto DynamicLine back to basicsKia Picanto DynamicLine back to basicsKia Picanto DynamicLine back to basicsKia Picanto DynamicLine back to basics

"De grootste facelift ooit!", riep Kia trots bij de presentatie van de vernieuwde Picanto. Al dat nieuws haal je voor €18.995 in huis, maar is dat verstandig?

Kia Picanto DynamicLine 4-zits 1.0 Dpi – €18.995

Met een vanafprijs van net geen 19 mille staat de vernieuwde Kia Picanto stevig in de top 10 van goedkoopste nieuwe auto’s van Nederland, waarvan we onlangs een nieuwe versie publiceerden. In vergelijking met een paar jaar geleden is zo’n Picanto evengoed natuurlijk erg duur, maar we leven nu eenmaal in het heden. De gefacelifte Picanto is (afhankelijk van de uitvoering) nauwelijks tot niet duurder dan de versie van voor de facelift, dus de nieuwe neus is geen aanleiding voor extra uitgaven. Turbomotoren zijn er niet meer, dus in alle gevallen zit er een bescheiden 1.0 DPi met 63 pk onder de kap. Die kan worden gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak, maar is in principe uitgerust met een handgeschakelde vijfbak. Zo ook hier.

Die nieuwe neus ziet er bij basisversie DynamicLine trouwens wel net even wat minder gelikt uit dan bij de andere versies. Dit is namelijk de enige versie zonder ledkoplampen en led-achterlichten, wat meteen betekent dat de opvallende Star Map-strepen in koplampen en achterlichten hier in duisternis gehuld blijven. De achterlichten komen er helemaal bekaaid vanaf: de doorlopende lichtbalk blijft donker, in de vrij forse achterlichtunits licht slechts een klein vlakje op dankzij een gloeilampje.

Bij nadere bestudering vallen er meer verschillen op tussen de DynamicLine en de duurdere varianten. Zo heeft de instapper 14-inch stalen wielen met wieldoppen in plaats van 15-inch lichtmetaal. Wat subtieler, maar toch opvallend is het feit dat de omlijsting van de zijruiten bij de DynamicLine niet is afgewerkt met een zwart laagje. Bij duurdere versies is dat wel het geval, zodat de zijruitpartij daar optisch mooi één geheel is. Ook de chroomkleurige strip onderaan de zijruiten is bij alle versies present, behalve bij de DynamicLine. Nog wat subtieler: alléén de basisversie doet het zonder led-knipperlichten in de buitenspiegels. Als gevolg daarvan zitten er ‘ouderwetse’ knippers in het voorscherm, lampjes die duurdere versies op die plek dus niet hebben. De buitenspiegels zijn niet elektrisch inklapbaar, maar wel elektrisch verstelbaar en verwarmbaar. Qua kleuren is er voor de knakenrijder niets te kiezen: wit is gratis, voor de rest in het vrij uitgebreide aanbod betaal je €495 extra.

Boven de DynamicLine boven, de iets duurdere DynamicPlusLine onder. Let niet alleen op de ledkoplampen en de wielen, maar ook op de zwarte zijruitomlijsting en de zijknipperlichten.

Kia Picanto

Als we het portier openen om binnen te kijken, wat in de fraaie Kia-configurator trouwens echt kan, valt allereerst op dat een derde gordel achterin ontbreekt. Net als de Hyundai i10 is de Picanto in de basis een vierzitter. Wil je die vijfde gordel wel, dan tel je €19.795 neer voor een Picanto DynamicLine. De bank is trouwens wel gewoon in ongelijke delen neerklapbaar en dus duidelijk ontworpen met het oog op die middelste plek.

Voorin is de afwerking keurig. Het stuurwiel is bijvoorbeeld gewoon met kunstleer bekleed, zodat de hard-plastic-ervaring van andere kleine basisauto’s ons hier bespaard blijft. Zelfs een middenarmsteun is present, wat er samen met de standaard hoogteverstelling van de stoel voor zorgt dat de zitpositie niet onder doet voor die in veel luxere Picanto’s. Het audiosysteem met vier speakers en twee aparte tweeters is eveneens gelijk aan dat van andere uitvoeringen.

Wat hoger op de luxe-ladder treffen we cruisecontrol aan, maar ook airco en zelfs een 8-inch touchscreen met navigatie. Keurig! De aanwezigheid van dit systeem heeft ongetwijfeld veel te maken met de inmiddels verplichte ISA-snelheidswaarschuwing, die de informatie over snelheidslimieten niet zelden uit navigatiegegevens haalt. Dezelfde nieuwe veiligheidseisen verklaren ook waarom Kia standaard parkeersensoren én een achteruitrijcamera monteert, hoewel dat volgens de letter der wet dubbelop is.

Hoewel wij goed zouden kunnen leven met de simpelste Picanto maakt de auto wel degelijk duidelijk dat in dit segment elke cent telt. We noemden in dat kader al de exterieurafwerking en zijknippers, maar noteren bijvoorbeeld ook dat dit de enige versie is waarin een usb-c-aansluiting voor achterpassagiers ontbreekt. Elektrische ramen rondom zijn standaard, maar de basisversie is de enige Picanto die geen automatische werking met veiligheidsfunctie heeft voor het exemplaar linksvoor. Er is dus wel degelijk bespaard, maar een rijdende beproeving is zo’n basis-A-segmenter allang niet meer. Dat mag ook wel, voor dit geld…

Signalement

Merk Kia
Model Picanto 1.0 DPi DynamicLine 4-zits
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 18.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 998 cc
Maximaal vermogen 46 kW / 63 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 93 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.605 mm / 1.595 mm / 1.485 mm
Wielbasis 2.400 mm
Massa leeg 890 kg
Laadvermogen 450 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden165/60R14Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,4 s
CO2-uitstoot (WLTP) 110 g/km

PRIVATE LEASE Kia Picanto

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.