De AutoWeekend Top 10: iedereen een kleine
jan-jun 2012 | Model | Aantal |
---|---|---|
1 | Renault Twingo | 7.758 |
2 | Peugeot 107 | 6.445 |
3 | Volkswagen Polo | 6.089 |
4 | Kia Picanto | 6.023 |
5 | Toyota Yaris | 5.178 |
6 | Toyota Aygo | 3.590 |
7 | Kia Rio | 3.541 |
8 | Citroën C1 | 3.422 |
9 | Opel Corsa | 3.385 |
10 | Volkswagen Up! | 3.295 |
Uit cijfers van VWE voertuiginformatie en –documentatie blijkt dat particulieren vooral in de kleinste segmenten kopen. Alle voertuigen in de top 10 komen uit het A- of B-segment, waarbij vooral het allerkleinste segment populair is. Dat is natuurlijk logisch, grote uitgaven zijn in economisch moeilijke tijden niet bepaald populair.
Wel verrassend is de onverminderde populariteit van de Renault Twingo. Natuurlijk kreeg het model onlangs een facelift, maar er zijn inmiddels jongere concurrenten op de markt. Blijkbaar weet de guitige Fransman met z'n hoge aaibaarheidsfactor toch een hoop kopers over de streep te trekken.
Een andere opvallende stijger is de Toyota Yaris, die blijkbaar enorm profiteert van de komst van een wegenbelastingvrije 1.0 en dan was ook al belastingvriendelijke hybride versie begin dit jaar nog niet eens leverbaar. Werden er in heel 2011 slechts 4.607 Yarissen (voornamelijk oude model) gesleten, dit jaar staat de teller na zes maanden al op 5.178. En dan te bedenken dat we het hier alleen over de particuliere kopers hebben. Kleiner zusje Aygo blijft het, net als z'n twee Franse afgeleiden ook goed doen.
Kia doet het onder de particuliere kopers goed met de riante zeven jaar garantie die het merk op alle modellen biedt. Zowel de kleine Picanto als de iets grotere Rio staat stevig in de top 10, zeker die laatste is sinds de nieuwe generatie er is bezig aan een flinke opmars.