De AutoWeekend Top 10: 10 jaar Genève

Bentley EXP 9 F
Saab 9-5 EstateCitroën DS High RiderFord Focus RSToyota iQMazda HakazeDacia Logan Steppe ConceptAlfa Romeo BreraFiat TrepiùnoChrysler Airflite
Zaterdag, lijstjesdag. Ieder weekend behandelen we een top 10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom: alles op het gebied van de Nederlandse autowereld, samengevat in een lijstje. Deze week: 10 opvallende nieuwkomers uit Genève, van 2012 tot 2003.

2012 zal de boeken in gaan als het jaar dat Benley de netvliesverknetterende EXP 9F concept-car toonde, een voorbode van wat we op SUV-gebied mogen verwachten van het statige Engelse merk. De reacties die de auto ontlokte, liepen nogal uiteen maar de negatieve hadden zwaar de overhand, hetgeen Bentley al snel deed besluiten het ontwerp terug naar de tekentafel te sturen.

In 2011 leek het er nog goed uit te zien voor Saab, dat de orderboeken voor de 9-5 Sport Combi al naar de drukker had gestuurd. Helaas heeft deze stationwagonversie van de 9-5 sedan nooit het productiestadium gehaald. Zonde, want net als de sedan zag deze Sport Combi er smakelijk uit.

Citroën kwam in 2010 met de DS High Rider op de proppen. Het was toen al geen geheim meer dat dit driedeurs studiemodel een voorzetje was naar de DS4. Een jaar eerder deden de Fransen dat met de DS Inside concept, die weinig verhulde van wat niet veel later de DS3 zou worden. De latere DS5 kende z'n oorsprong in de C-Sportlounge uit 2005.

Ja, daar was-ie in 2009 dan eindelijk: de productieversie van de tweede generatie Ford Focus RS. De specificaties logen er niet om: een 2,5-liter vijfcilinder turbomotor met 305 pk en 440 Nm. Dankzij het Qaife-differentieel en RevoKnuckle-voorwielophanging kon al die power nog best fatsoenlijk naar het asfalt worden geleid. Een beest.

Een rijdende vaatwasser? Nee, de Toyota iQ. Met dit compacte stadsrakkertje, waarvan in 2007 een concept-car was gebouwd, verrasten de Japanners ons in 2008. Je kon er theoretisch met z'n 3,5-en in (het was een zogenaamde 3+1-zitter); een leuk concept dat nooit echt is aangeslagen.

Mazda pakte in 2007 in Zwitserland uit met de Hakaze, een studiemodel van een cross-over annex MPV met als meest opvallende kenmerk z'n twee vleugeldeuren. De auto vloeide uit de pen van Laurens van den Acker, tegenwoordig werkzaam bij Renault, en was een uiting van Mazda's nieuwe Nagare-ontwerptaal.

In 2006 liet het gereïncarneerde Dacia de Logan Steppe zien, de stoere voorbode van wat later de MCV zou worden. Zo ruig als deze concept car zou de MCV nooit meer worden maar dat stond z'n succes niet in de weg. Voor minder dan 10.000 euro kocht je een lel van een stationwagon met, dankzij een tweede achterbank, plaats voor maar liefst zeven personen.

De door Giugiaro getekende Alfa Brera liet zich in 2002 voor het eerst zien als studiemodel met V8-motor. Drie jaar later was het eindproduct klaar en helaas was die lang niet zo geslaagd als de concept-car. De Brera stond op een iets ingekort en verbreed 156-onderstel en dat deed de proporties van de auto geen goed. Het zwaarlijvige karakter van de auto stond aansprekende rijeigenschappen in de weg.

Door naar 2004, het jaar dat de voorbode van de nieuwe Fiat 500 van de hand van Roberto Giolito in de spotlights stond. Hij heette toen nog Trepiùno en was qua uiterlijk – het interieur had nog wel een vrij hoog concept-cargehalte - nog maar een paar stapjes verwijderd van het uiteindelijke productiemodel dat in 2007 op de markt kwam.

Tot slot 2003, toen we in Genève stuitten op de bijzondere Chrysler Airflite concept. Deze opgerekte Crossfire op basis van het LX-platform was voorzien van vijf portieren en zou zomaar een trendsetter geweest kunnen zijn want het was in feite een vierdeurs coupé. Helaas heeft de Airflite het productiestadium nooit gehaald.

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.