De Audi A6 Avant e-tron is €8.000 goedkoper dan een i5 Touring – Back to Basics

Vol in de premium-fuik

Audi A6 Avant e-tron back to basics
Audi A6 Avant e-tron back to basicsAudi A6 Avant e-tron back to basicsAudi A6 Avant e-tron back to basicsAudi A6 Avant e-tron back to basicsAudi A6 Avant e-tron back to basicsAudi A6 Avant e-tron back to basicsAudi A6 Avant e-tron back to basicsAudi A6 Avant e-tron back to basicsAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tron

€65.490 is een beste bak geld, maar voor zijn segment is de nieuwe Audi A6 Avant e-tron daarmee relatief voordelig. Toch laat de auto ons vol in de premiumfuik trappen, want het is erg verleidelijk om steeds een stapje verder te gaan.

Audi A6 Avant e-tron 83 kWh Edition, €65.490

Voor wie het gemist heeft: de Audi A6 is tegenwoordig elektrisch. Een niet-elektrische opvolger voor de A6 komt er ook, maar heet A7. We praten in het geval van de nieuwe A6 dus altijd over een EV, maar die is er wel in allerlei varianten. Om te beginnen is hij er als Sportback en Avant, waarvan we vandaag de relevantere Avant behandelen. Meteen bij de introductie was er al een S6, een vierwielaangedreven A6 en een achterwielaangedreven A6, allemaal met een accu van 100 kWh. Onlangs werd er een nieuwe, 286 pk sterke basisversie op de prijslijst gezet. Dat zou weleens een hardloper kunnen zijn.

Met 83 kWh is de goedkoopste A6 op accugebied wat minder goed bedeeld, maar met een rijbereik van 625 kilometer laat de auto alsnog weinig te wensen over. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de grote concurrent van deze Audi, de BMW i5 Touring eDrive40. Die is met 340 pk weliswaar wat krachtiger, maar komt met 560 kilometer ook aanzienlijk minder ver. Op het gebied van snelladen gaat de winst ook nipt naar Ingolstadt, met 225 tegen 205 kW. De prijs van de A6 is in dit kader opvallend gunstig, want voor de BMW betaal je zo’n €8.000 meer.

Hoe de BMW en de Audi zich verder tot elkaar verhouden, zoeken we in de toekomst wellicht uit in een uitgebreide vergelijkende test. Vandaag richten we ons op de A6, want het is interessant om te zien hoeveel Audi je voor die €65.490 precies krijgt. Net als een Q4 e-tron is een eenvoudig uitgevoerde A6 aan de buitenzijde goed te herkennen aan zijn achterlichten, want de doorlopende ledbalk ontbreekt. De unit zelf zit er uiteraard wel, maar het middendeel licht niet op. Ook de voorbumper is uniek voor basisversie Edition. De S edition heeft zoals verwacht een sportiever ogend exemplaar, die (minder verwacht) ook op de middelste Advanced Edition wordt geschroefd. Daar heeft hij zilvergrijze accenten, op de Edition en S Edition is alles zwart.

De standaardkleur is het wat sombere Magneetgrijs, een simpele unilak. Metallic-kleurtjes zijn er ook, maar kosten €1.195 extra. Op het gebied van wielen is de eenvoudigste A6 wel prima bedeeld. Gestroomlijnd ogende, zilverkleurige 19-inch-exemplaren zijn standaard, en de zuinigste optie bovendien.

In vergelijking met zijn concurrenten valt Audi wel vaker in negatieve zin op door het gebrek aan kleur- en materiaalopties voor het interieur, en dat is hier niet anders. Wie iets anders wil dan zwart, moet sowieso door voor de Advanced Edition van minimaal €69.490. Leer in plaats van stof kan dan weer wel, maar alleen in combinatie met een S-interieur. Opvallend: Audi biedt maar liefst drie verschillende stuurwielen aan. Het standaard vierspaaks exemplaar is keurig rond, maar er is ook een aan boven- en onderzijde afgeplatte versie en een driespaaks S-exemplaar verkrijgbaar. Sfeerverlichting is standaard present, maar wel alleen in het wit.

Audi A6 Avant e-tron back to basics

Zo ziet de eenvoudigste A6 er vanbinnen uit.

Genoeg gekletst over aankleding en uiterlijk, we willen bikkelharde data over uitrusting zien! Goed nieuws: echt behelpen is het niet aan boord van deze simpelste A6. Een groot multimediascherm met navigatie, volautomatische climatecontrol, stoelverwarming, een elektrische achterklep, een draadloze telefoonlader, adaptieve cruise control, parkeersensoren en een achteruitrijcamera zijn bijvoorbeeld altijd present, en daarmee zijn de meeste ‘basics’ wat ons betreft  - zelfs voor een auto in deze prijsklasse – wel afgedekt.

De keuze van de auteur

De mooiste A6 Avant e-tron is wat mij betreft de Advanced, die met zijn zilverkleurige accenten, mogelijkheid tot leer in het interieur en nog betere uitrusting die meerprijs wellicht wel rechtvaardigt. We hebben echter net geconcludeerd dat er met de basisversie ook heel goed te leven valt, dus laten we daar eens mee beginnen. Ik moet echter wel bekennen dat ik die half brandende achterlichten wel érg armoedig vind staan. Het Tech-pakket van €1.990 is daarmee wel erg aantrekkelijk, zeker omdat het ook fraaiere en betere koplampen en een 'comfortsleutel' met keyless entry brengt. Dat moet dus maar. ‘Klimaatpakket winter’ biedt stoelverwarming achterin en stuurwielverwarming, ook erg fijn. Flippers aan het stuur voor de recuperatie zijn verplicht, maar voor in totaal €1.080 is dit hele pretpakket wel een waardevolle toevoeging.

MMI Experience Pro is een mooi pakket met z’n dikke audiosysteem, sfeerverlichting en nog wat lekkernijen, maar die tranentrekkende €4.230 laat ik mooi in m’n zak. Grotere wielen en S-aankleding mag Audi ook houden, maar de (non-S) sportstoelen vind ik voor €560 wel een mooie en fijne extra. Een snellere en gekoelde versie van de draadloze telefoonlader is eveneens wat geld waard, in dit geval €365. Bovendien is er nog een opberg- en bagageruimtepakket van €510. Dat biedt wat extra opbergvakken, bagagenetjes en een afsluitbaar dashboardkastje, spullen die eigenlijk gewoon standaard zouden moeten zijn. Daar gaan we weer: toch maar doen.

De trekhaak vink ik deze keer niet aan, maar weet dat deze €1.330 kost. Rest ons de buitenkant. Privacy glass is gelukkig optioneel en levert de mooiste €545 besparing denkbaar op. Het achterwege laten van model- en typeaanduiding kost natuurlijk niets extra, maar staat lekker strak. Een kleurkeuze is snel gemaakt: ‘Malpeloblauw metallic’ is prachtig.

Audi A6 Avant e-tron

De basisversie is prima, maar deze Advanced Edition is wel erg verleidelijk. De kleur heet Mapeloblauw.

Meteen bestellen dus? Niet zo snel, want met €71.190 is de aldus samengestelde A6 duurder dan de zo begeerde Advanced Edition. Die kost met de door mij aangevinkte opties en kleuren €72.640, maar dan krijg je er automatisch leer, 20-inch wielen, het Tech-pakket en wat uiterlijkheden bij. Wel neem ik dan afscheid van mijn sportstoelen, want die zijn op de Advanced alleen leverbaar in combinatie met stoelventilatie en 'Tech Plus' en dat drijft de prijs met duizenden euro's op. Het Advanced-interieur biedt wel zonder meerprijs keuze tussen zwart of beige leer. Met dat laatste staat er ineens een veel weelderiger ogende A6 die in vrijwel alle opzichten helemaal ‘af’ is.

Audi A6 Avant e-tron

Dit leer tilt het interieur in één keer naar een veel hoger niveau. Je moet er wel voor naar de Advanced.

Hoewel, die 20-inch-wielen vind ik net te zwart, dus daar moet nog een €125 bij voor een upgrade naar even grote, maar zilverkleurige 10-spaaks Aero-wielen. Gooien we er ook nog even sierlijsten in ‘naturel olijfhout’ tegenaan voor €280, en er staat een auto van €73.045. Zo gaat dat in premiumland: de basisversie is best oké, maar de verleiding om een stapje omhoog te doen wordt op slimme wijze bijna onweerstaanbaar gemaakt.

Signalement

Merk Audi
Model A6 e-tron Avant edition
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 59.995

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 210 kW / 286 pk
Maximaal koppel 435 Nm
Accu capaciteit (bruto) 83 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.928 mm / 1.923 mm / 1.493 mm
Wielbasis 2.950 mm
Massa leeg 2.085 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden voor225/55R19Prijzen
Banden achter245/50R19Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,0 s
Stroomverbruik (WLTP) 14,4 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 598 km

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (109)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.