De Alfa Romeo Junior is zeker niet de eerste auto die ineens een nieuwe naam kreeg

Van Auris naar Corolla en van Gingo naar Panda

Toyota Auris Corolla 2018
Alfa Romeo MilanoAlfa Romeo GiuliettaMitsubishi MirageFiat Panda 2003Porsche 901 prototype

Dat was schrikken vorige week: de Alfa Romeo Milano, die al als zodanig was aangekondigd en gepresenteerd, gaat toch Alfa Romeo Junior heten. Een zeer ongebruikelijke noodgreep, maar toch is deze plotselinge naamswijziging niet uniek. Sterker nog: Alfa zelf trapte al eerder in de Milano-val!

Was het een marketingstunt? Dat gerucht gaat rond in de reacties onder het nieuwsbericht over de Alfa Romeo Junior, maar wij wagen dat toch te betwijfelen. Wij waren er immers bij toen de Milano werd onthuld en zagen hoezeer Alfa de hele introductie van dit belangrijke nieuwe model optuigde rond de verbintenis met de stad Milaan, Alfa’s geboorteplek. Alles tijdens de presentatie draaide om dit thema. Dat de auto niet in Milaan en zelfs niet in Italië zou worden gebouwd, werd uiteraard waar mogelijk verzwegen. Even later kreeg Alfa Romeo toch het deksel op de neus: producten met een duidelijk naar Italië verwijzende naam moeten in Italië worden gebouwd. Daarom heet de kleine Alfa nu Junior, een weliswaar ook historisch verantwoorde, maar wellicht toch wat minder aansprekende naam.

Geloof het of niet, maar Alfa trapte hiermee voor de tweede keer in de Milano-val. De in 2009 gelanceerde Giulietta zou tot het allerlaatste moment ook Milano gaan heten, maar kreeg een maand voor zijn lancering toch ineens een andere naam. De reden lijkt verdacht veel op de oorzaak van de nieuwste Milano-rel: Alfa was destijds bezig met het stevig terugschroeven van het aantal werkplekken op de thuisbasis in Milaan, dus de naam Milano streek (ex-)werknemers aldaar tegen de haren in.

Alfa’s zustermerk Fiat kan er ook wat van. In 2003 stond er een langverwacht, nieuw model op de Autosalon van Genève, de Fiat Gingo. Renault maakte bezwaar vanwege de gelijkenis met ‘Twingo’ en dat verklaart waarom we de vijfdeurs A-segmenter alweer decennialang als Panda kennen.

Toyota

‘Typisch Italiaans, zulk gestuntel’, horen we sceptici al denken. Niets blijkt minder waar, want het oer-verstandige Toyota heeft niet eens zo lang geleden nagenoeg precies dezelfde stunt uitgehaald. De huidige Corolla stond in 2018 in Genève als de nieuwe Auris. Net als bij de Milano/Junior waren de typeplaatjes al aangebracht en we hebben zelfs een video gemaakt met de ‘oude’ naam. Op het allerlaatste moment besloot Toyota de naam voor het compacte model toch wereldwijd gelijk te trekken en kreeg het iconische ‘Corolla’ ook in Europa weer een plekje op de prijslijst.

Er zijn meer voorbeelden van plotselinge naamswijzigingen. Een bekend voorbeeld is de Porsche 901, die door Peugeots claim op de driecijferige typeaanduiding met een 0 in het midden ‘toch maar’ 911 ging heten. Van een heel ander niveau is de Mitsubishi Mirage. De compacte Mitsubishi heet in vrijwel heel de wereld zo, maar moet door problemen met de merkrechten in Europa als Space Star door het leven.  Weet jij nog meer voorbeelden? Laat het weten!

PRIVATE LEASE Alfa Romeo Junior

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.