Daimler en Geely gaan samen motoren bouwen
Einde deal met Renault?

Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz en Smart, gaat samen met het Chinese Geely verbrandingsmotoren ontwikkelen en bouwen. Er lijkt daarmee een einde te komen aan de samenwerking op dat gebied met Renault.
Daimler en Geely zijn geen vreemden van elkaar. Geely heeft al bijna 10 procent aandeel in Daimler en daarbij is Smart zelfs voor de helft in handen gekomen van de Chinese autogigant. Een gezamenlijk opgerichte joint-venture is nu verantwoordelijk voor Smart. De twee gaan echter nog een stap verder: ze gaan samen een compleet nieuwe generatie verbrandingsmotoren ontwikkelen. Dat bericht Reuters op basis van een verklaring vanuit Daimler. De modulaire motorenfamilie is bestemd voor hybride aandrijflijnen. Verdere details over de krachtbronnen zijn nog niet bekend, al lijkt het voor de hand te liggen dat het om benzinemotoren gaat.
De deal is ook belangrijk als het gaat om de verdeling van de productie. Daimler wil namelijk de productie van aandrijflijnen in Europa meer richten op elektrische auto's. Mercedessen met brandstofmotoren hebben in de toekomst waarschijnlijk meestal een uit China afkomstige motor, want daar gaat het gros van de motorproductie plaatsvinden. Mogelijk blijft alleen de productie van grotere blokken (zoals voor de heftigste AMG-modellen) nog over in Europa.
Overigens betekent dit waarschijnlijk ook dat toekomstige Volvo's met deze motoren geleverd worden. Geely is immers het moederbedrijf van Volvo en voorlopig lijkt Volvo enkel haar toekomstige elektromotoren zelf te gaan ontwikkelen. Voor compacte Volvo's ontwikkelt Geely momenteel al verbrandingsmotoren, maar wellicht dat men voor de grotere modellen wel naar de Daimler-Geely-aggregaten grijpt.
Renault
Hoewel de deal nog voor een belangrijk deel in nevelen is gehuld, lijkt er hiermee een einde te komen aan een partnerschap met Renault. Daimler en Renault sloegen tien jaar geleden de handen ineen voor het delen van platforms en motoren. Ook al bleek onlangs nog dat de twee wel wilden kijken naar verlenging van het partnerschap, is het maar zeer de vraag op welke schaal er nu nog mogelijkheden overblijven. In ieder geval is de volgende Mercedes-Benz Citan nog een hier en daar gewijzigde nieuwe Renault Kangoo.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Grootste Smart ooit komt in 2024 naar Europa

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse klaar voor strijd - Vooruitblik

Mercedes-AMG EQS 53 vs. Porsche Taycan GTS - Dubbeltest

Mercedes-Benz GLA en GLB gefacelift

Aanzienlijk groter bereik voor Volvo XC40 en C40

Ook Mercedes-Benz G-klasse ontkomt niet aan elektrische aandrijflijn
Lezersreacties (43) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.