Dagrijverlichting niet altijd voldoende

Audi RS4 Avant
De dagrijverlichting die in nieuwe modellen auto's automatisch gaat branden na het starten, kan leiden tot gevaarlijke situaties. De koplampen gaan aan, maar de achterlichten niet. ,,Bestuurders realiseren zich niet dat zij zélf hun dimlicht aan moeten zetten bij slecht zicht of voordat zij een tunnel ingaan'', waarschuwt de ANWB.

De ANWB reageert hiermee op meldingen van leden over de automatische verlichting. Alle automodellen zijn sinds 2011 uitgevoerd met dagrijverlichting. Vaak zijn het ledlampen die gaan branden zodra de auto wordt gestart. Het systeem is ingevoerd om de verkeersveiligheid te vergroten.

Volgens de ANWB biedt de automatische verlichting te weinig zichtbaarheid bij slecht weer of in een tunnel. Alleen bij auto's met lichtsensoren gaat in verkeerstunnels de volledige verlichting aan. ,,Als het donker wordt en bij slecht zicht moet de automobilist zélf alert zijn om ook de gewone verlichting (dus het dimlicht) aan te zetten'', vindt de ANWB.

In Nederland rijden naar schatting 750.000 auto's rond met dagrijverlichting. Vanaf 2015 wordt het wettelijk verplicht dat niet alleen de koplampen, maar ook de achterlichten automatisch aangaan.

Lezersreacties (81)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.