Daewoo Evanda in Nederland

Daewoo Evanda
De Daewoo Evanda is de opvolger van de Leganza. Zijn twee versies hebben een uitgebreide standaarduitrusting en een gunstige prijs.
TRONG>

De Daewoo Evanda, de opvolger van de Leganza is 't eerste model dat de Koreanen uitbrengen sinds de inlijving bij GM.

General Motors heeft op de ontwikkeling van de Evanda echter nog geen invloed gehad. Het enige concern-onderdeel dat voor de Evanda is gebruikt, is de Holden-motor, die echter al in het ontwerp was verwerkt voordat de Koreanen onder de vleugels van GM werden opgenomen.
De 2-liter 16V is een gemoderniseerde versie van de motor die ook al in de Leganza werd gebruikt. Hij levert een vermogen van 131 pk en heeft een maximm koppel van 181 Nm bij 4200 tpm. Vermoedelijk is de motor aangepast aan de nieuwe milieu-eisen en heeft daarom een paar pk minder dan in de Leganza. Voeg daarbij het feit dat de Evanda zwaarder is (1435 kg) en dan is het logisch dat ook de prestaties iets minder zijn dan van zijn voorganger. Deawoo geeft voor de sprint 10,7 s en als topsnelheid 200 km/h.
Het onderstel, hét grote punt van kritiek op de Leganza is bij de ontwikkeling van de Evanda goed onder handen genomen. De carroserie is 30 % stijver en het onderstel is afgesteld op de smaak van de Europeanen, maar wel met de nadruk op comfort.
De koets werd getekend door Italdesign, maar de Italianen hielden het bij een nogal conservatief ontwerp.
Ten opzichte van de Leganza is de Evanda 10 cm gegroeid tot een lengte van 4,77 m. Dat komt zowel voorin als achterin tot uitdrukking in meer beenruimte. De bagageruimte is met een inhoud van 420 l niet kinderachtig en is nog uit te breiden door het neerklappen van de rugleuningen van de achterbank.
De Evanda komt standaard met vier airbags, airco (automatisch in de CDX), elektrische ramen vóór en achter, elektrische en verwarmde buitenspiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening en een alarmsysteem. De CDX heeft ten opzichte van de SX, naast de al genoemde zaken, een 5 Cd-wisselaar met bediening op het stuur, 16-inch wielen en tractiecontrole. De prijzen zijn daarbij beslist gunstig: de SX kost € 21.995 en de CDX € 25.495.
AutoWeek-redacteur Sandor van Es maakte in de buurt van Rome van de nieuwe Daewoo de eerste rij-impressie. Die treft u aan in Autoweek no. 6 van 29 januari.

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.