Cupra Raval: elektrisch alternatief Seat Ibiza betrapt
Slechts iets afgezwakt
De Born en Tavascan zijn nu nog de enige elektrische modellen van Cupra, maar zullen dat niet lang blijven. In 2025 rolt de Cupra Raval namelijk de showrooms binnen. Dat is een compacte elektrische hatchback die je als alternatief kunt zien voor de Ibiza en Polo van de zustermerken Seat en Volkswagen.
Bij de merken van de Volkswagen Group kun je sinds het verdwijnen van de elektrische e-Up en zijn broertjes en zusjes geen elektrische auto meer kopen die kleiner is dan de Volkswagen ID3 en de Cupra Born. Wat formaat betreft zoekt de Volkswagen ID3 – net als zijn Cupra-broertje – het midden op tussen de Polo en de Golf. Wie een elektrische auto in het B-segment zoekt, heeft bij Volkswagen en Cupra momenteel niets te zoeken. In 2025 liggen er andere kaarten op tafel. Volgend jaar komt Volkswagen namelijk met de elektrische ID2 en Cupra met de Raval. De Cupra Raval is op deze nieuwe set spionagefoto's al vrij goed te zien.
De Cupra UrbanRebel van 2021...
De Cupra Raval wordt een technisch zustermodel van de Volkswagen ID2, een auto waar de Duitsers in maart 2023 met de ID2all Concept al een vrij nauwkeurige vooruitblik op gaven. Dat de Cupra Raval in het vat zit, is natuurlijk geen verrassing meer. Al in 2021 liet Cupra met een toen UrbalRebel Concept geheten studiemodel een wilde voorbode van zijn compacte elektrische hatchback zien. Medio vorig jaar droogde die UrbanRebel Concept in nagenoeg productierijpe vorm én met een nieuwe naam op: Raval. De Cupra Raval op deze spionageplaten bevestigt dat Cupra het gros van het ontwerp van die Raval intact laat.
...en de preproductieversie van de Raval zoals die medio vorig jaar al werd getoond.
De productieversie van de Cupra Raval lijkt slechts een iets afgezwakte versie van de vorig jaar getoonde pre-productieversie. Zo zien we iets bescheidener vormgegeven bumperwerk, een kleinere achterspoiler en conventionele zijspiegels. Hoewel ook de lichtsignatuur anders is dan die van de vorig jaar getoonde Raval is de opzet van de voor- en achterlichten wel praktisch ongewijzigd gebleven.
Net als de Volkswagen ID3 en de Cupra Born iets korter zijn dan achtereenvolgens de Golf en Seat Leon, maar in zekere zin wel als elektrische alternatieven daarvan kunnen worden gezien, worden de ID2 en Raval de volledig elektrische equivalenten van de Polo en de Ibiza, hoewel ze iets korter zullen zijn. Zo verwachten we dat de compacte elektrische EV's zo'n 4,05 meter lang zullen worden. Een paar millimeters tot een paar centimeter korter dus, al verwachten we dat de interieurruimte minstens vergelijkbaar zal zijn.
Net als de ID2 komt de Cupra Raval op het MEB Entry-platform te staan. Modellen op het MEB Entry-platform zijn in principe voorwielaandrijvers, terwijl de tot nu toe bekende MEB-auto's (ID3, ID4, ID5, ID7) achterwielaandrijving hebben. De Cupra Raval zal samen met de ID2 van de band gaan lopen in het Spaanse Martorell. In een andere Spaanse fabriek – die in Pamplona – worden straks een cross-over-broertje van de ID2 én een equivalent daarvan van Skoda geproduceerd.