Crosslane concept: voorproefje van de Audi Q2
De Audi Crosslane Coupe concept laat zien welke kant het opgaat met het design van toekomstige Q-modellen uit Ingolstadt, met speciale aandacht voor de Q2.
Je moet de 4,21 meter lange Crosslane Coupe zien als de voorbode van de Audi Q2, het kleinere broertje van de Q3. De breedte is 1,88 meter, de hoogte 1,51 meter en de wielbasis meet 2,56 meter. Het zogenaamde 'multimaterial' spaceframe van de Crosslane bestaat uit aluminium, met koolstofvezel versterkt polymer (CFRP) en GFRP, een afkorting van met glasvezel versterkt polymer. Inclusief accupakket weegt de Crosslane 1.390 kilo.
De Crosslane is een plug-in-hybride waarbij de aandrijflijn wordt gevormd door een 130 pk en 200 Nm sterke 1,5-liter TFSI-driecilinder en twee elektromotoren. De eerste (68 pk en 210 Nm) dient vooral als startmotor en dynamo, de grotere elektromotor levert 116 pk en 250 Nm. Stroomvoorziening wordt verzorgd door lithium-ion-accu's van 17,4 kWh, waarmee een actieradius van 86 kilometer haalbaar is. Het gecombineerde vermogen is 177 pk, waarmee de Crosslane in 8,6 seconden op 100 km/h zit (volledig elektrisch: 9,8 s) en een top van 182 km/h haalt.
De auto kan in de stand 'cruise' tot 130 km/h volledig elektrisch rijden, in standje 'race' springt vanaf 55 km/h de benzinemotor bij. Vanaf 130 km/h neemt de TFSI het onder alle omstandigheden helemaal over. Het gemiddelde verbruik bedraagt 1,1 l/100 km, bij een Co2-uitstoot van 26 gram per kilometer.
Uitneembaar dak
De Crosslane Coupe heeft een uitneembaar dak, waardoor je met een soort targa-achtige onderweg bent. Het dak weegt minder dan 10 kilogram, bestaat uit twee delen en is net als een veell andere onderdelen (zoals de onderbumper en de kuipjes van de stoelen) gemaakt van het eerdergenoemde CFRP. Om meer bagageruimte te creëren, kun je de achterste stoelen 40 centimeter elektrisch naar voren schuiven.
Uit de middenconsole komt na het starten elektrisch een hendeltje tevoorschijn waarmee je de hybride aandrijflijn bedient. Het instrumentarium is 'virtueel', echte klokken ontbreken dus. Via Audi Connect zijn de inzittenden verbonden met internet. Een nieuw onderdeel is de 'Escape manager', waarmee je je vrienden kunt laten weten wat je van de route vind die je aan het rijden bent. Kortom: helemaal van deze tijd…
PRIVATE LEASE Audi
Had je deze auto's al gezien?

Audi Q3 45 TFSI e 3x S-Line | Panoramadak | Trekhaak | Camera | Black optik | Dode hoek | Adaptive cruise control | Elek
- 2021
- 89.605 km

Audi Q5 50 TFSI e 3x S--Line | Competition | Panoramadak | Matrix | Luchtvering | Bang & Olufsen | Trekhaak | Dode hoek | Sfeerver
- 2022
- 67.500 km

Audi Q2 35 TFSI CoD Automaat Virtual PDC
- 2019
- 140.750 km