Crisis bij Chinese gigant LeEco
'We hebben blind geïnvesteerd'
LeEco kan gezien worden als een enorm overkoepelend bedrijf dat zaken als smartphones, televisies en streamdiensten ontwikkelt en produceert. In maart dit jaar werd bekend dat LeEco ook graag zijn tanden wil zetten in de autowereld. Met de LeSee kregen we een Tesla-achtige te zien waarover de verwachtingen hooggespannen waren. Dat werd kracht bijgezet door het feit dat LeEco maar liefst 1,6 miljard euro wilde investeren in een fabriek voor zijn elektrische auto's. Jaarlijks zou het Chinese bedrijf er, schrik niet, 400.000 EV's willen bouwen. LeEco-CEO Jia Yueting meldt dat het geld van zijn bedrijf aan het opraken is.
De topman en mede-oprichter van LeEco schrijft dat in een brief aan zijn werknemers en aandeelhouders. In het schrijven biedt Yueting zijn excuses aan en belooft zijn ongetwijfeld stevige salaris van dit jaar terug te schroeven naar 1 yuan, omgerekend zo'n 10 eurocent. Volgens de topman heeft zijn bedrijf te snel en te veel in diverse takken van sport geïnvesteerd. Hij belooft dat LeEco het in het vervolg rustiger aan zal doen. "[...] We hebben blind grote stappen gezet en de vraag naar kapitaal nam enorm toe, terwijl aan dat laatste een beperking zit. Onze ambitie is groter dan we momenteel aankunnen."
De door Yueting geschreven brief heeft zijn effecten gehad op de beurs, en niet in positieve zin. De beurswaarde van een aantal van de bedrijven die onder LeEco's vlag opereren, is gedaald.
Lees ook

Kia EV9: tot 541 kilometer bereik, tot 383 pk sterk

Opel Rekord (1981) - In het Wild

Volkswagen Touran blaast twintig kaarsjes uit

ACEA 'verwelkomt' verbod op traditionele brandstofmotor

Hyundai i30 Fastback met stille trom vertrokken

Alfa Romeo Tonale als ultieme kindervriend
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.