Coupé-concept van Rolls-Royce

Rolls-Royce 101EX
Rolls-Royce 101EXRolls-Royce 101EXRolls-Royce 101EXRolls-Royce 101EXRolls-Royce 101EXRolls-Royce 101EXRolls-Royce 101EXRolls-Royce 101EX

Rolls-Royce toont op de Autosalon van Genève de 101EX concept car. Die laat zien hoe een coupé van de Phantom er uit moet zien.

Rolls-Royce begint met mede te delen dat er geen productieplanen zijn voor een coupé. Zo is twee jaar geleden ook de 100EX begonnen. Maar een productieversie van die cabriolet is niet ver meer weg. De 101EX biedt onderhuids geen verrassingen. De motor is dezelfde 6,75-liter V12 als uit de Phantom.

De wielbasis is 25 centimeter korter dan die van de Phantom en de gehele lengte is 24 centimeter minder. Geen enkel carrosseriepaneel komt overeen met die van de enige Rolls die op het moment in productie is. Opvallend is de gestroomlijnde grille waarop natuurlijk de Spirit of Ecstasy prijkt. Die loopt naadloos over in de motorkap die op zijn beurt weer mooi aansluit op de voorruit.

De portieren gaan achterwaarts open. Dat is inmiddels een handelsmerk van Rolls-Royce. Dit keer is deze truc toegepast om de instap naar achteren te vergemakkelijken. De deuren sluiten door middel van een druk op een knop.

De auto staat op 21 inch wielen en in het interieur is volgens de beste tradities veelvuldig gebruikgemaakt van hout en leder. In de concept car zijn kuipstoelen geplaatst. Rolls-Royce heeft de 101EX gebouwd op verzoek van klanten die nieuwsgierig zijn naar hoe een Phantom coupé er volgens de fabrikant uit zou zien. "Het grote verschil met de standaard Phantom is dat de 101EX veel meer is ontworpen rond de bestuurder dan de Phantom," aldus ontwerpchef Ian Cameron.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.