Compacte VinFast VF7 heeft indicatieve prijs

Met en zonder accu

Vinfast VF7
Vinfast VF7VinFast VF7 (US Spec)VinFast VF7 (US Spec)VinFast VF7 (US Spec)VinFast VF7 (US Spec)

Na de VF8 en de VF9 werkt VinFast aan uitbreiding aan de onderkant. Dat is op zich geen nieuws, maar de Vietnamese marktintroductie brengt wel een eerste prijsindicatie voor de compactere VF7.

Toegegeven: ‘na de VF8’  is wat optimistisch. Wij hebben om precies te zijn één keer een VinFast zien rijden en dat was een Duitse auto van de fabriek of de Europese importeur. Het automerk uit Vietnam is eigenlijk nog niet echt van start gegaan, maar houdt ons in de tussentijd wel lekker met gezinsuitbreiding. Dat gebeurt met twee modellen die door hun relatief compacte koetsjes in theorie interessanter lijken voor de Nederlandse markt dan de VF8 en de VF9: de VF6 en de VF7.

De VF6 en de VF7 werden eerder gelijktijdig aangekondigd, maar nu richt VinFast zich alléén op de VF7. De grotere van de twee ‘kleintjes’ is bepaald niet echt klein. De Vinfast VF7 is 4,55 meter lang, 1,89 meter breed en 1,64 meter hoog, bij een wielbasis van 2,84 meter. Daarmee komt hij qua buitenmaten in de buurt van de Volkswagen ID4 (4,58 x 1,85 x 1,63) en de nieuwe Peugeot e-3008 (4,54 x 1,89 x 1,64. De Kia EV6 is langer (4,68 x 1,88 x 1,55), maar de aanstaande Kia EV5 komt met 4,62 meter al meer in de buurt.

De strak gesneden koets van de VF7 is net als bij de andere modellen van VinFast getekend in Italië, en dat is te zien. Technische specificaties hadden we al eerder, maar voor het overzicht delen we ze gewoon nogmaals. De uiteraard elektrische VinFast VF7 komt er in twee uitvoeringen, Base en Plus. De Base heeft één enkele elektromotor, die naar verluidt op de vooras zit. Hij levert 130 kW/174 pk, een relatief bescheiden vermogen voor een EV in dit segment. Het koppel ligt op 250 Nm. De stroom komt in dit geval van een 59,6 kWh groot accupakket, wat een rijbereik oplevert van 375 WLTP-kilometers. Dat is in vergelijking met de genoemde concurrenten bepaald niet indrukwekkend, al komt de basisversie van de ID4 ook niet verder dan 361 km (52 kWh).

Wie meer wil, komt automatisch uit bij de tweemotorige Plus. Die heeft vierwielaandrijving en 260 kW/349 pk, plus een accupakket dat met 75,3 kWh flink meer longinhoud heeft. Met die stroomvoorraad houdt de VF7 het 431 kilometer vol, wat hem geen zuinigheidswonder maakt. Een versie met één motor en die grote accu is er vooralsnog niet.

VinFast VF7

Het sterke punt van de VF7 zou wel eens zijn prijs kunnen zijn. VinFast belooft namelijk een hele riante standaarduitrusting en stelt dat de VinFast VF7 Base in Vietnam omgerekend zo’n €37.500 kost. De VinFast VF7 Plus kost daar net geen 45 mille. Voor minder in een VF7 stappen kan ook, namelijk door de accu te leasen in plaats van te kopen. Dan zakt de aanschafprijs flink, maar zit je natuurlijk wel vast aan een maandelijks leasebedrag.

De marktintroductie van de VinFast VF7 vindt zeer binnenkort plaats in Vietnam, waarna de eerste afleveringen begin 2024 moeten plaatsvinden.

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.