Citroën niet langer bang voor ‘Dacia-label’

Waarom ook niet

Citroën C3 Aircross

Bij Citroën lijken ze niet langer bang voor het label ‘Dacia- concurrent’. Dat betekent niet dat dit ook de positie is die het merk wil innemen, maar de vergelijking met het Roemeense merk is niet langer taboe.

Dat meldt Automotive News Europe op basis van uitspraken van Citroën-CEO Thierry Koskas. We nemen het nieuwtje vooral over omdat we zelf vorig jaar nog uit de mond van Koskas optekenden dat het merk liever niet als een regelrechte Dacia-concurrent wordt gezien. Aanleiding voor die gedachte was toen de onthulling van de Citroën ë-C3, een budget-EV die het de Dacia Spring weleens erg lastig kan gaan maken. Koskas liet destijds tegenover AutoWeek weliswaar weten dat een individueel model als de C3 wel degelijk met Dacia’s kan concurreren, maar dat Citroën met grotere modellen in een heel ander vaarwater zit. Citroën wordt dus geen echt budgetmerk en is niet voor Stellantis wat Dacia voor Renault is, bezwoer hij ons toen.

Ook nu wil Koskas nog niet zo ver gaan, maar hij is wel minder bang voor het label van ‘Dacia-concurrent’. Volgens Automotive News zegt de grote Citroën-baas zelfs letterlijk dat Citroën niet langer bang is om als een concurrent van Dacia te worden gezien. Dat laat onverlet dat Citroën zijn eigen weg gaat. Budget speelt een grote rol voor het merk, maar de auto’s van Citroën moeten ook eigenzinnig en gedurfd zijn.

Met de komende nieuwe modellen, waaronder de zevenzits C3 Aircross (hallo Jogger!), moet het marktaandeel van Citroën in Europa naar 5 procent gaan groeien. Op dit moment heeft Citroën 3,3 procent van de Europese automarkt in handen.

PRIVATE LEASE Citroën

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.