Citroën GS (1976) - In het Wild
Oude bekende
Deze prachtige Citroën GS Break is om meerdere redenen een oude bekende. Niet alleen omdat je de GS in zijn tijd veel op de Nederlandse wegen zag rondzweven, maar ook omdat dit specifieke exemplaar al eens eerder op onze website verscheen.
AutoWeek-forumlid 'D oh' is de afgelopen tijd heel wat bijzondere auto's tegengekomen. Niet alleen de schitterende Maserati Ghibli waar we gisteren bij stilstonden, maar ook deze Citroën GS Break uit 1976. Geloof of het of niet, maar het is pas de tweede keer dat we in deze rubriek stilstaan bij een GS Break. De laatste keer is alweer 7,5 jaar geleden. Recenter was er nog wel een GSA Break, alleen kunnen we ons zo voorstellen dat de oudere GS wat meer handen op elkaar krijgt.

Citroën GS
Vorig jaar bleek uit een poll bij Facelift Friday namelijk al dat de meeste stemmers de GS verkiezen boven de GSA. Het is ook net even een wat sierlijker verschijning, zo'n GS. Bij de overgang van GS naar GSA in 1979 schudde het model namelijk behoorlijk wat verchroomde delen van zich af en kwamen er kunststof units voor in de plaats om hem bij de tijd te houden. Vooral het dikkere bumperwerk zorgde voor een wat andere aanblik en een beetje een stijlbreuk met de vloeiende lijnen van het origineel. De meest fundamentele verandering was echter dat de vierdeurs GS werd opgevolgd door een vijfdeurs hatchback, omdat bij de GSA de achterruit mee omhoog kwam. Vóór de facelift was je voor een dergelijke praktischer achterklep aangewezen op de Break.
Niet alleen vanwege die achterklep was de GS Break een populaire keuze, ook kwam er via de enorme en bovenaan wat gebogen achterruit lekker veel licht binnen. De GS Break bewees zich bij veel Nederlandse families als praktische, ruime en comfortabele gezinsauto. Helaas was het echter ook een auto met wat technische gremlins en gingen GS'en – zoals meer auto's uit die tijd – niet zelden wegens overmatige roestrot naar de sloop. Deze blauwe, met zijn 60 pk sterke 1,3-liter viercilinder boxermotor, is een dergelijk lot bespaard gebleven. AutoWeek kon ruim acht jaar geleden al eens van dichtbij meemaken hoe netjes deze is. Sindsdien lijkt daaraan in elk geval optisch niets te zijn veranderd. Leuk om hem weer eens in beeld te krijgen. Bedankt voor het delen van de foto's, D oh!