Citroën DS Break: zweven met het hele gezin - In het Wild
Al ruim 27 jaar
De elegantie van de Berline heeft hij niet, maar ook de Citroën DS Break was voor zijn tijd vooruitstrevend. Praktisch en ruim, gecombineerd met ongeëvenaard comfort. Deze groene DS Break zorgt daar al 27 jaar voor bij zijn huidige baasje.
De Citroën DS was bij zijn verschijnen in 1955, en nog lange tijd erna, een schoolvoorbeeld van een aerodynamisch auto-ontwerp. Zijn druppelvormige koets zorgde voor een CW-waarde waar menig jaren 50-auto alleen maar van kon dromen en zijn vooroorlogse voorganger Traction Avant leek plots uit een andere eeuw te komen. Niet alleen met het door de Italiaan Flaminio Bertoni (niet te verwarren met Bertone) getekende koets baarde de DS opzien, want ook de technici van Citroën hadden bepaald niet stilgezeten. De DS introduceerde een nieuw soort veersysteem dat hem ongekend comfortabel maakte; het hydropneumatische veersysteem, met gas en vloeistof in 'veerbollen' in plaats van conventionele vering.
De markt lustte er wel pap van en de DS zorgde meteen voor rinkelende kassa's bij Citroën. Om het succes nog wat uit te breiden, verscheen in 1958 een DS voor wie wat meer bagage- én zitruimte wilde: de Break. Die stond met zijn kaarsrechte dak, hoekige kont, open achterste wielkasten en grote ruiten op aerodynamisch vlak duidelijk een stuk minder vooruitstrevend in de wedstrijd dan zijn sedanbroer. Daar stond dan wel weer tegenover dat je er een enorme lading in kwijt kon en met extra stoelen achterin was er plaats voor zeven personen. Het was een recept dat voor veel families perfect smaakte, niet alleen in Frankrijk. Tot op hoge leeftijd was de DS Break, ondanks zijn soms wat kwetsbare aard, een vrij populaire stationwagon. Ook hier in Nederland.
In 1996, toen je in ons land nog steeds best heel regelmatig een DS kon tegenkomen, kwam dit door AutoWeek-forumlid XBXG2 gespotte exemplaar naar Nederland. We vermoeden dat de auto niet lang daarna is gerestaureerd. Waarom we denken dat het om een relatief lang geleden opgeknapte DS gaat? Hij staat er net iets te strak bij voor een origineel exemplaar en tegelijkertijd doemt er helaas onderaan de portieren weer wat roest op. Aangezien degene die hem destijds importeerde nog altijd de sleutels in handen heeft, is de kans groot dat de DS vroeg of laat de liefde krijgt die hij nodig heeft. Na zo'n lange tijd ga je waarschijnlijk door het vuur voor zo'n klassieker. Hij is het sowieso waard, want reken maar dat deze inmiddels dik 50 jaar oude DS Break nu heel wat meer waard is dan toen, roest of niet. Een leuk exemplaar heeft al gauw een waarde van rond de €20.000.