Citroën CX is 50 jaar: icoon dat grote schoenen vulde
Succesverlenger
Vandaag mag één van de meest iconische Citroëns ooit vijftig kaarsjes uitblazen: de Citroën CX. Als opvolger van de DS had hij grote schoenen te vullen, maar daarin slaagde de CX wonderwel.
Ga er maar aan staan: de Citroën DS opvolgen. Met die auto lieten de Fransen de Autosalon van Parijs - en eigenlijk de hele auto-industrie - op zijn grondvesten schudden. Na bijna twintig jaar was het meest verse er wel van af en dus was het tijd voor een opvolger. Die verscheen op 26 augustus 1974: de Citroën CX. Nu precies vijftig jaar geleden. Niet lang daarna zou hij voor het grote publiek te bewonderen zijn op dezelfde plek als waar zijn voorvader in 1955 zoveel lof oogstte: de Autosalon van Parijs.
Het was het begin van een omvangrijke carrière, waarin de CX er ondanks de grote druk van zijn voorganger in slaagde om Citroën relevant te houden in de luxere klasse. Een carrière die maar liefst 17 jaar overspande en waarin de CX in tal van soorten en maten de weg op ging. Zo kwam er in 1976 - net als bij de DS - bijvoorbeeld een CX Break bij en je herinnert je misschien nog wel de bijzondere creaties van Tissier op basis van de CX. Met de GTI Turbo bewees de CX behalve comfortabel ook behoorlijk vlot te kunnen zijn.
In Nederland is de Citroën CX nog altijd springlevend en zijn er dik 500 CX'en over. De kans is dus nog redelijk aanwezig dat je er eentje tegenkomt. Mocht het een Break zijn, dan heb je wel wat zeldzaams voor je. Slechts zo'n tien procent van de overgebleven CX'en in ons land is een Break.
Eerder dit jaar gingen we al eens uitgebreid in op de Citroën CX, ter ere van zijn vijftigste verjaardag.