Citroën C1: eerste van dreumes-drieling

Citroën C1
Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1
De Citroën C1 is de eerste van de dreumes-drieling die zijn gezicht laat zien. Zeer spoedig worden ook de Peugeot 107 en de Toyota Aygo onthuld.

De Citroën C1 is de eerste van de dreumes-drieling die zijn gezicht laat zien. Zeer spoedig worden ook de Peugeot 107 en de Toyota Aygo onthuld.

De Citroën C1 is 3,4 meter lang en zal te koop zijn als 3- en 5-deurs. De kleine drieling valt met deze lengte in de klasse van auto's als de Renault Twingo en de Kia Picanto; die alletwee net ietsje groter zijn. Opmerklijk is de grote wielbasis van de C1 en kornuiten: de afstand tussen de voor- en achteras bedraagt 2,34 meter. Verder is de C1 1,63 meter breed en 1,47 m hoog.
De achterbank bestaat in de C1 uit 2 voorgevormde zitplaatsen in plaats van een bank. Bij de 5-deurs versie zakken de ruiten niet in het portier, maar zijn uitzetramen gemonteerd. De auto kan worden uitgerust met moderne accessoires zoals een aansluiting voor de Apple i-Pod. De C1 heeft maximaal 6 airbags; de hoofdsteunen staan niet los op de stoelen, maar zijn in de rugleuningen geïntegreerd.
In eerste instantie zal een benzine- en dieselmotor leverbaar zijn. Van de diesel is al bekend dat het de 1,4-liter common rail diesel die al in verschillende Peugeots en Citroëns dienst doet. Ook in de Ford Fiesta en Fusion doet de 1,4-liter diesel dienst. In de C1 zal hij echter geen 68 maar 54 pk leveren. Welke krachtbron zal worden gebruikt als benzinemotor maakt Citroën later bekend.