AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Chrysler 200: hoe het verder ging met de Sebring
47
Aan de Sebring denken ze bij Chrysler niet graag meer terug. De nieuwe 200 is een doorontwikkeling van die auto die Chrysler in de VS weer terug moet brengen op de kaart in de middenklasse.
Chrysler heeft de Sebring flink aangepakt. Zo rigoureus zelfs dat de naam is gewijzigd in 200 en de auto uiterlijk aan niets meer doet denken aan de Sebring, die altijd onderaan de verkooplijsten bungelde. In Europa, behalve Groot-Brittannië verdwijnt Chrysler ten gunste van Lancia. Op het moment wordt er een haalbaarheidsstudie gedaan waarbij wordt onderzocht of het mogelijk is deze auto bij ons als Lancia op de markt te brengen. De 200 heeft immers maar een looptijd van een jaar of drie voordat er een geheel nieuw model staat.
Het uiterlijk van de 200 doet aan niets meer denken aan de Sebring. De voor- en achterkant zijn geheel gewijzigd en dat geldt ook voor alle spatborden. Verder is de ophanging van de auto vrijwel geheel vernieuwd en moet ook een grotere spoorbreedte en bredere banden zorgen voor een betere wegligging. Aan de voorzijde is de 200 1,2 centimeter lager dan de Sebring en aan de achterzijde is dat 0,6 centimeter. Daarmee oogt de auto breder, lager en volgens de makers een 'stuk natuurlijker'.
Bij de motoren keert de 2,4-liter viercilinder met 173 pk terug. De 3,6-liter V6 is van de nieuwe Pentastar-generatie. Hij heeft een vermogen van 283 pk. Chrysler meldt verder dat de materialen in het interieur in het vervolg een stuk meer premium zijn en zachter aanvoelen dan voorheen. Ook sfeerverlichting en een nieuw stuurwiel moeten zorgen voor een prettig gevoel bij de inzittenden. Tot slot wordt beweerd dat de 200 een van de stilste interieurs in zijn klasse heeft.
Chrysler heeft een boel goed te maken in het segment van de Sebring. Vandaar dat er haast wordt gemaakt om de 200 bij de dealers te krijgen. Al vanaf het vierde kwartaal van 2010 – dus eigenlijk per heden, moet het vernieuwde model de kassa's bij de Chrysler-dealers weer eens laten rinkelen.