Chinezen verkopen wederom minder auto’s in Europa
Importheffing werkt
Het wil niet echt vlotten met die Chinese invasie in Europa. Chinese autobouwers leveren voor de derde maand op rij Europees marktaandeel in, waarbij MG de hardste klappen krijgt.
Alle merken samen weren in september goed voor een aandeel van 8,5 procent van de Europese EV-markt, meldt Automotive News op basis van Dataforce-cijfers. Dat is duidelijk minder dan de 9,6 procent die de merken vorig jaar in september lieten noteren, terwijl er toch zeker niet minder Chinese merken en modellen zijn dan toen. MG daalde het hardst en verkocht 28 procent minder auto’s dan vorig jaar.
Aan de vraag naar EV’s in het algemeen ligt het deze keer eens niet, want in Europa werden in september in het algemeen juist 13 procent méér EV’s verkocht. Bovendien verkopen merken als MG en BYD niet alleen maar EV’s, maar ook anders aangedreven voertuigen. Eén Chinees merk wist wel volop te profiteren in Europa: BYD verkocht 200 procent meer dan vorig jaar. Met 5.007 auto’s gaat het evengoed nog wel om bescheiden aantallen.
Dit betreft de derde maandelijkse verkoopdaling op rij voor Chinese autobouwers. Omdat veel Chinese merken toch wel sterk afhankelijk zijn van EV-verkopen, is dit ongetwijfeld deels het gevolg van de Europese invoerheffingen op in China gebouwde EV’s. Die werden onlangs definitief. Tegelijkertijd zien we het effect daarvan nog maar mondjesmaat terug in de prijzen, maar dat gaat ongetwijfeld veranderen als de immense voorraad van veel Chinese merken opraakt.