Chinese merken verliezen marktaandeel in Nederland
Grote verliezers, maar ook sterke winnaars
In de eerste negen maanden van dit jaar zijn er in Nederland minder nieuwe personenauto's van jonge Chinese toetreders geregistreerd dan in diezelfde periode vorig jaar. Niet alleen zijn er in absolute zin minder auto's van Chinese merken op kenteken gezet, ook het marktaandeel van de Chinese merken neemt iets af. Dat en meer blijkt uit een uitgebreide analyse van bij Bovag opgevraagde cijfers.
Vorig jaar zijn er in Nederland 14.319 auto's van een voor de Nederlandse markt jong of nieuw Chinees automerk op kenteken gezet. Dat waren er bijna twee keer zoveel als een jaar eerder. Chinese merken waren vorig jaar goed voor een marktaandeel van 3,87 procent. Een jaar eerder betrof dat percentage nog 2,44 procent. Zet die Chinese invasie van de Nederlandse automarkt zich voort? Dat zou je denken, maar het tegenovergestelde is waar als we de cijfers over de eerste negen maanden van dit jaar erop naslaan.
Wel of geen Chinees merk - moeilijke definitie
Voordat we elkaar allemaal de tent uitvechten over wat wél en wat geen Chinees merk is, behandelen we in vogelvlucht over welke merken we het in dit artikel hebben. Onder 'Chinese merken' verstaan we in dit geval specifiek voor de Nederlandse automarkt relatief nieuwe merken. Is Volvo een Chinees merk? En Polestar en Lotus? Ze vallen stuk voor stuk voor een enorm deel onder de vleugels van het Chinese moederbedrijf Geely. Volledig in handen van Geely zijn de merken echter niet en alle drie de merken hebben hun hoofdkwartier gewoon in Europa. Hetzelfde gaat op voor Smart. Dat is voor de helft in bezit van Geely, maar voor de andere helft in handen van Mercedes-Benz. MG valt in dit artikel wél onder de relatief jonge Chinese merken, omdat het MG dat volledig in handen van SAIC Motor is op de naam na niets meer te maken heeft met het ooit Europese MG. Daarbij nog een belangrijke kanttekening: we hebben het over Chinese merken, niet over in China geproduceerde modellen. De Tesla Model 3, DS 9, Dacia Spring, Honda ZR-V, Mini Cooper en Aceman, Citroën C5 X, Volvo EX30, BMW iX3 en de nog niet geleverde Cupra Tavascan nemen we dus niet mee. Als we deze wel onder 'Chinese modellen' zouden scharen, zouden we in theorie ook de in Polen geproduceerde Leapmotor T03 of de in het Spaanse Barcelona te produceren Omoda E5 'Europese auto's' moeten noemen. Voor de berekeningen in dit artikel nemen we de merken Aiways, BYD, Hongqi, JAC, Lynk & Co, MG, Nio, Voyah, Xpeng en Zeekr mee.
Q1-Q3 2024 | Marktaandeel | Q1-Q3 2023 | Marktaandeel | ||
Totaal geregistreerde nieuwe auto's | 278.529 | 100% | 286.648 | 100% | |
Waarvan Chinees | 7.278 | 2,6% | 11.382 | 4,0% |
Krimpend marktaandeel
Van de 278.529 nieuwe personenauto's die in de eerste drie kwartalen van dit jaar in Nederland op kenteken zijn gezet, waren er 7.278 stuks van een Chinese toetreder. Dat waren er maar liefst 36 procent minder dan de 11.382 stuks die in eerste negen maanden van vorig jaar op kenteken zijn gezet. Het marktaandeel van nieuwe Chinese merken ligt over de eerste negen maanden van dit jaar dan ook lager dan in diezelfde periode vorig jaar. Van alle dit jaar gekentekende nieuwe personenauto's was 2,6 procent een auto van een voor Nederland nieuw of piepjong Chinees merk. In de eerste negen maandan van vorig jaar waren die merken goed voor een marktaandeel van 3,97 procent. Een belangrijke kanttekening: door leveringsproblemen in 2022 zijn er in 2023 veel auto's geleverd die in 2022 zijn besteld. Dat vertekent de boel enigszins.
Q1-Q3 2024 | Marktaandeel | Q1-Q3 2023 | Marktaandeel | ||
Totaal geregistreerde elektrische auto's | 90.266 | 100% | 84.958 | 100% | |
Waarvan Chinees | 5.218 | 5,8% | 5.291 | 6,2% |
Elektrisch: ook in de min
Van de Chinese toetreders die we in dit artikel behandelen, verkopen lang niet alle merken enkel elektrische auto's. Zo hebben BYD, Lynk & Co, MG en Voyah ook één of meerdere plug-in hybrides op de menukaart staan. Lynk & Co verkoopt überhaupt maar één model – de 01 – en dat is dus géén EV. Van de 7.278 auto's van Chinese merken die dit jaar al op kenteken zijn gezet, zijn er 5.218 een volledig elektrische (71,7 procent). In de eerste drie kwartalen van 2023 was nog niet de helft (46.5 procent) van alle geregistreerde auto's van nieuwe Chinese merken een EV.
Kijken we naar hoe groot het marktaandeel van Chinese elektrische auto's in de EV-markt is, dan nemen we ook een krimp waar. In de eerste negen maanden van dit jaar zijn in Nederland 90.266 nieuwe elektrische auto's op kenteken gezet. Daarvan waren er 5.218 van een Chinees merk. Dat betekent dat elektrische auto's van Chinese merken dit jaar tot nu toe goed zijn voor een aandeel van 5,78 procent van de EV-markt. In dezelfde periode vorig jaar lag dat percentage met 6,22 procent iets hoger.
In Nederland geregistreerde Chinese elektrische auto's - Q1-Q3 2024
Merk | Model | Aantal Q1-Q3 2024 | Aantal Q1-Q3 2023 | Stijging/daling t.o.v. 2023 |
Aiways | 150 | 112 | +33,9% | |
U5 | 150 | 112 | +33,9% | |
BYD | 2.145 | 813 | +163,8% | |
Atto 3 | 995 | 768 | +29,6% | |
Dolphin | 426 | 7 | +5.985,7% | |
Han | 16 | 18 | -11,11% | |
Seal | 387 | - | - | |
Seal U | 297 | - | - | |
Tang | 24 | 20 | +20% | |
Hongqi | 39 | 50 | -22% | |
E-HS9 | 39 | 50 | -22% | |
JAC | - | 1 | -100% | |
iEV7S | - | 1 | -100% | |
MG | 1.285 | 4.090 | -68,6% | |
4 | 785 | 1.856 | -57,7% | |
5 | 219 | 650 | -66.3% | |
Marvel R | 33 | 120 | -72,5% | |
ZS | 246 | 1.464 | -83,2% | |
Overig | 2 | - | - | |
Nio | 221 | 150 | +47,3% | |
EL6 | 43 | - | - | |
EL7 | 19 | 36 | -47,2% | |
EL8 | 5 | - | - | |
ET5 | 51 | 59 | -13,6% | |
ET7 | 103 | 55 | +87,3% | |
Xpeng | 762 | 75 | +916% | |
G6 | 155 | 15 | +933,3% | |
G9 | 565 | 1 | +56.400% | |
P7 | 42 | 59 | -28,8% | |
Zeekr | 616 | - | - | |
001 | 374 | - | - | |
X | 242 | - | - |
Flinke dalers, maar ook enorme stijgers
De verhouding tussen elektrische en niet-elektrische auto's van Chinese merken ligt zoals gezegd momenteel heel anders dan vorig jaar. Dat komt onder meer door een enorme daling van het aantal registraties van de Lynk & Co 01. De 01 was in de eerste negen maanden van 2023 nog goed voor 5.846 registraties. In de eerst negen maanden van dit jaar zijn slechts 1.594 exemplaren van de 01 op kenteken gezet (-72,7 procent). Ook opvallend is de algehele afname van de registraties van MG. In de eerste negen maanden van vorig jaar zette MG nog 4.336 auto's op naam, waarvan 4.090 volledig elektrische. In de eerste negen maanden van dit jaar wist MG slechts 1.701 auto's op kenteken te zetten (-60,8 procent), waarvan er 1.285 een EV waren. Met name de ZS EV heeft een tik gekregen die MG zeer doet.
BYD zag zijn totale registraties dit jaar met 168 procent toenemen tot 2.180 stuks. Daarvan waren er 2.145 elektrisch, het verkoopt immers ook een plug-in hybride versie van de Seal U. Ook Aiways noteert een flinke plus achter zijn naam (+33,9 procent), maar met 150 registraties van de U5 speelt het merk nog altijd een rol in de marge. Nio doet het in de eerste negen maanden van dit jaar een riante 47 procent beter dan in dezelfde periode vorig jaar en registreerde 221 auto's in ons land. Ook dat is nog altijd niet veel. De grootste groeier is Xpeng. Dat zag zijn registraties met 916 procent toenemen tot 762 auto's. Zeekr en Voyah kwamen in 2023 nog niet in de registratiestatistieken voor.