Chinese markt voor elektrische auto's hapert
Vooral dikke min bij Zeekr
Verschillende Chinese autofabrikanten hadden in juli te maken met een afnemende vraag naar hun stekkerauto's. Met name Zeekr, het elektrische automerk van Geely, werd hard getroffen ten opzichte van de voorgaande maand. BYD was nog altijd het bestverkopende merk in China.
Zeekr, bekend van de modellen 001 en Zeekr X, verkocht vorige maand 15.655 auto's, 22 procent minder dan in juni. Het bedrijf geeft aan dat voor de zomer onderhoud heeft plaatsgevonden aan de productielijnen. Ook doet het aanpassingen voor de productie van nieuwe modellen. Daarmee wil Zeekr ergens in het vierde kwartaal groeien naar een maandelijkse productie van 30.000 auto's.
BYD verkocht vorige maand de meeste auto's, bijna 341.000, 0,2 procent meer dan een maand eerder. De groei zat vooral in de plug-in hybrides, waarvan de fabrikant er meer verkocht dankzij kortingen. De verkoop van puur elektrische auto's daalde daarentegen naar het laagste niveau in vijf maanden.
Verder rapporteerde Geely, dat tevens eigenaar is van Volvo Car, een verkoopdaling van 9,2 procent. Great Wall Motor, de grootste fabrikant van SUV's in China, zag de verkoop met 6,9 procent dalen. Li Auto zag de autoverkoop in juli juist met 6,8 procent toenemen.