‘Chinese Leapmotor is gestart met productie in Polen’
Lekker heffingen omzeilen
Dat is nog eens vlot reageren op dreigende importheffingen: het Chinese Leapmotor is naar verluidt voorzichtig van start gegaan met de productie van de voordelige T03 in Polen.
De Poolse productie van de modellen van Leapmotor komt niet helemaal uit de lucht vallen. Leapmotor is deels in handen van het Stellantis-concern en dat kondigde eerder al aan dat Leapmotor de sprong naar Europa zou wagen. Ook het gerucht dat Leapmotor voor de Europese markt auto’s zou gaan bouwen in Polen, konden we al met je delen. Nu vernemen we via Reuters en de analisten van Jefferies dat de (pre-)productie in het Poolse Tychy inmiddels van start is gegaan. Het zou nog gaan om een voorzichtige proefserie, voordat de massaproductie in september van start gaat. Dat er al eens een Leapmotor T03 met een Pools kenteken is gespot, geeft aardig weg dat dit het plan is.
Jawel: van alle modellen uit het portfolio van dit jonge merk zou de keuze zijn gevallen op de T03. Die is met 3,62 meter nog korter dan een Dacia Spring, maar is met onder meer adaptieve cruisecontrol en een actieve rijstrookassistent technologisch goed bij de tijd. Een 39-kWh accu zorgt in China voor een actieradius van meer dan 400 kilometer, maar is in Europa goed voor 280 WLTP-kilometers.
De fabriek in Tychy is tot nu toe de plek waar de conventionele Fiat 500 sinds 2007 van de productieband rolt. Dit model is nu nog te vinden op de website van Fiat, maar daarin komt zeer binnenkort verandering. Fiat was eerst van plan om de 500 op termijn helemaal te vervangen door de volledig elektrische en volledig nieuwe 500e, maar kwam daar onlangs op terug. Het nieuwe, puur als EV bedoelde model krijgt toch een verbrandingsmotor onder de kap, omdat het model het met louter elektrokracht niet voor elkaar zou krijgen om voldoende kopers te trekken. Fiat bouwt de nieuwe 500 vooralsnog in Italië, waardoor in Polen productieruimte vrij zou komen voor de producten van Leapmotor.
Met de Europese productie zou Leapmotor veel concurrenten te slim af zijn, want er dreigt een forse importheffing voor in China gebouwde auto's. Overigens doet Stellantis er sowieso goed aan om de fabrieken buiten Italië zoveel mogelijk voor producten met een niet-Italiaanse merknaam te reserveren. Als Italiaanse producten buiten Italië worden gebouwd, levert dat al snelgedonder op met de autoriteiten.