Chinese autofabrikanten gaan Zuid-Koreaanse voorbij in Europa
Beste maand tot nu toe
Chinese autofabrikanten beleefden in september hun beste maand ooit in Europa, vooral door een groeiende vraag naar goedkopere elektrische auto's en hybrides.
Volgens onderzoeksbureau Dataforce pakten Chinese fabrikanten als BYD, SAIC Motor (MG) en Chery vorige maand een recordaandeel van 7,4 procent van alle autoverkopen in Europa. Daarmee streefden ze voor het eerst Zuid-Koreaanse autofabrikanten zoals Kia voorbij. Na maanden van gestage groei maakten de Chinese automerken in september een opvallende groeispurt. Dat komt mede doordat BYD, de grootste fabrikant van elektrische auto's ter wereld, zijn Europese dealernetwerk verder uitbreidde. Ook het aanbod van hybrides, die een elektrische motor combineren met een verbrandingsmotor, van BYD groeide.
Volgens een onderzoeker van Dataforce is dit een voorbode van wat nog komt. "We zien dat Chinese merken stap voor stap meer marktaandeel winnen in Europa." Chinese fabrikanten hebben door goedkopere batterijtechnologie een kostenvoordeel, vooral doordat ze de controle hebben over grondstoffen zoals lithium en kobalt. Ook zijn de kosten lager door massaproductie. Tegelijkertijd krijgen Europese merken, die in China al marktaandeel verloren, nu ook op hun thuismarkt scherpere concurrentie. Dat komt doordat de Chinezen hun export opvoeren om de overcapaciteit in eigen land op te vangen.
De nieuwste generaties Chinese volledig elektrische auto's en plug-in hybrides bieden lange elektrische actieradiussen, snel laden en veel standaarduitrusting voor minder geld dan Europese concurrenten. Nederland telt inmiddels meer dan tien Chinese merken, waaronder BYD, Lynk & Co, Nio, Zeekr, Omoda, Jaecoo en Hongqi.
Lees ook

De Kia EV4 bewijst naast de Renault Scenic dat hij een goede EV is, maar niet in alles beter

Test: Volkswagen ID3 GTX - Met de wetenschap dat er een GTI komt begrijpen we 'm beter

Deze topklasse limo's uit de jaren 1950-1980 stijgen nog wel in waarde

De Nio EL6 is dankzij accuwisselen eerder in Italië dan de Volvo EX90, maar het scheelt niet veel
