'China wilde minimumprijs voor elektrische auto's in EU'

In plaats van hoge importheffingen

Dongfeng Box

De Chinese overheid zou hebben aangestuurd op een bijzondere deal om hoge importheffingen van de EU op Chinese elektrische auto's te voorkomen. Ze wilde een minimumprijs afspreken.

Vorige week werden de hoge importheffingen voor Chinese elektrische auto's beklonken door de EU-lidstaten. Die zorgen er naar verloop van tijd ongetwijfeld voor dat Chinese EV's duurder worden, om zo de 'oneerlijke concurrentie' waar de EU China van beticht te bestrijden. De EU wil nog wel verder praten met China om te kijken naar oplossingen. Volgens Reuters heeft China daarbij eerder al eens iets opvallends op tafel gelegd. Het zou namelijk wel kunnen leven met een minimumprijs voor Chinese EV's, in plaats van de importheffingen.

Bronnen vertellen het persbureau dat de Chinese overheid aan de EU voorstelde om Chinese EV's hier voor minstens €30.000 aan te bieden. Op die manier zou een deel van de betaalbaardere EV's hier in Europa weinig tot geen concurrentie vanuit China hoeven te vrezen. Een auto als de BYD Seagull of de afgebeelde Dongfeng Box wordt daarmee bijvoorbeeld kansloos hier. De EU zou hier echter te weinig in hebben gezien en volgens de bronnen eerder aan €35.000 tot €40.000 als bodemprijs denken.

Mogelijk is het idee van een minimumprijs nog niet geheel van tafel verdwenen. Een voordeel daarvan zou kunnen zijn dat Chinezen geen of weinig grip krijgen op een belangrijk volumedeel van de EV-markt. Voor Europese autofabrikanten die in China duurdere modellen produceren, zou een dergelijke oplossing mogelijk ook beter zijn dan de importheffingen.

Lezersreacties (78)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.