China: ‘EU vraagt onredelijk veel informatie bij subsidie-onderzoek’
Onnodig veel details
De EU stelt onredelijke eisen en vraagt om onredelijk veel details bij het onderzoek naar mogelijke subsidiëring van Chinese autofabrikanten, stelt het Chinese ministerie van Handel.
De Europese Commissie zou in haar onderzoek naar Chinese autobouwers een ‘ongeëvenaarde’ hoeveelheid gedetailleerde informatie vragen over onder meer de toeleveranciersketen van Chinese autobouwers, stelt het ministerie van Handel. Volgens Reuters stelt een woordvoerder van dat ministerie dat er veel meer informatie wordt gevraagd dan nodig is voor het Europese onderzoek, dat betrekking heeft op mogelijke ‘dumping’ door Chinese autobouwers op de Europese markt. Subsidies van de Chinese overheid zouden de Chinese merken in staat stellen om hun auto’s in Europa voor extra gunstige prijzen aan te bieden, waarmee zij oneerlijke concurrentie zouden vormen voor Europese autobouwers.
De Europese Commissie lijkt ervan overtuigd dat dit inderdaad het geval is, en stelt dat Chinese auto’s gemiddeld 20 procent goedkoper zijn dan vergelijkbare Europese modellen. Chinese autobouwers die niet meewerken aan het onderzoek, bijvoorbeeld omdat ze net als het ministerie van mening zijn dat er onredelijke vragen worden gesteld, krijgen daarvoor waarschijnlijk een hoge importheffing van 38,1 procent om de oren. Werken fabrikanten wel mee en zijn de resultaten bevredingend, dan kan het tarief worden verlaagd tot 20 of 17,4 procent. Heel wat beter behapbaar, zeker omdat er toch al een importheffing van 10 procent bestaat voor Chinese auto’s.
Dit is zeker niet de eerste keer dat er uit China geklaag opgaat over het Europese onderzoek. Een Chinese brancheorganisatie noemde het al eens partijdig, terwijl de Chinese overheid de EU van protectionisme beticht.