China: 'EU-onderzoek naar Chinese elektrische auto's is puur protectionisme'
'Gevaar voor handelsrelatie tussen China en EU'
China is bepaald niet te spreken over het door de Europese Commissie aangekondigde onderzoek naar elektrische auto's uit China. 'Europa' zou onder meer bekijken hoe die Chinese EV's door staatssubsidies goedkoop in Europa op de markt worden gebracht, zodat ze op oneerlijke wijze concurreren met niet-Chinese EV's.
Onlangs kondigde de Europese Commissie bij monde van voorzitter Ursula von der Leyen aan dat het onderzoek gaat doen naar elektrische auto's die afkomstig zijn uit China. De prijzen van Chinese EV's zouden door 'enorme staatssubsidies' oneerlijk concurreren met bijvoorbeeld Europese elektrische auto's. Er komt een zogeheten antisubsidieonderzoek naar Chinese elektrische auto's, met op termijn mogelijk maatregelen tot gevolg. Chinese autoriteiten zijn daar bepaald niet blij mee.
Het Chinese ministerie van Handel noemt het aangekondigde onderzoek een pure vorm van protectionisme, dat de wereldwijde auto-industrie en internationale toeleveringsketens zal verstoren. Ook zegt het dat het een negatief effect op de handelsrelatie tussen China en de Europese Unie zal hebben, zo schrijft onder meer Automotive News. Het ministerie zegt de 'protectionistische neigingen' van de EU nauwlettend in de gaten te houden en belooft de rechten en belangen van Chinese bedrijven te beschermen. Op social media stelt de secretaris-generaal van de Chinese brancheorganisatie China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) dat de goede concurrentiepositie van Chinese EV's niets te maken heeft met subsidies.
Lees ook

Europese Commissie gaat 'dumping' van Chinese elektrische auto's onderzoeken

De Kia EV4 bewijst naast de Renault Scenic dat hij een goede EV is, maar niet in alles beter

Test: Volkswagen ID3 GTX - Met de wetenschap dat er een GTI komt begrijpen we 'm beter

De Nio EL6 is dankzij accuwisselen eerder in Italië dan de Volvo EX90, maar het scheelt niet veel
