Chevrolet vergroot EV-actieradius Volt naar 60 km
De ingenieurs van Chevrolet zijn aan de slag gegaan met de batterijen in de buik van de Volt om de actieradius te vergroten. Zo is de samenstelling van de materialen in de accu's lichtjes aangepast waardoor de prestaties en duurzaamheid van het batterijenpakket beter is. Nog steeds werken de batterijen van de Volt/Ampera door de chemische reactie tussen het metaal Mangaan en het mineraal Spinel, maar omdat de hoeveelheden van de afzonderlijke materialen lichtjes is aangepast, komt de auto verder op zijn elektrokracht dan voorheen. Al is de vooruitgang, later we eerlijk zijn, niet gigantisch.
Bill Wallace, de baas van de GM-afdeling waar de batterijen worden ontwikkeld, legt de wijzigingen uit op een begrijpelijke manier. "Eigenlijk kun je de veranderingen het best vergelijken met het maken van een taartbeslag. Soms smaakt je taart gewoon beter wanneer je bij wijze van spreken meer suiker en minder vanille gebruikt. Dat is precies wat we hebben gedaan: de onderlinge hoeveelheden zijn beter op elkaar afgestemd om een effectiever resultaat te krijgen." Bovendien is de accucapaciteit in de Volt vergroot van 16 naar 16,5 kWh, terwijl de capaciteit die daadwerkelijk gebruikt wordt steeg van 10.3 kWh naar 10.8 kWh. Het systeem laat de accu's altijd een beetje geladen om de levensduur te vergroten.
De aanpassingen zorgen er aan de andere kant wel voor dat het langer duurt om een Volt op te laden. Volgens Chevrolet duurt het tegenwoordig 10,5 uur om de auto helemaal op te laden als je een 120V lader gebruikt, bij 240V neemt het vier uur en een kwartier in beslag. Zijn de accu's leeg? Dan schakelt de Volt zijn range extender in en zou de totale actieradius volgens zijn makers uitkomen op zo'n 600 kilometer.